شهریور 07 1402 ۰دیدگاه
پوشش کف سازه LSF ال اس اف

پوشش کف سازه LSF  ال اس اف

   در این مقاله قصد داریم پیرامون انواع پوشش کف سازه LSF ال اس اف صحبت کنیم. ساخت سازه به روش LSF  ال اس اف، روشی نوین برای ساخت سریع، ایمن، مطمئن و مقاوم انواع ساختمان‌ها می‌باشد. اسکلت اولیه سازه LSF  ال اس اف متشکل از پروفیل های فولادی سبک است. این پروفیل ها خود از ورق های گالوانیزه که با استفاده از دستگاه رول فرمینگ شکل داده می‌شود تشکیل شده است.

   در ساختار سازه LSF  ال اس اف استفاده از مصالح سنتی به حداقل رسیده است و اغلب از مصالح پیش ساخته با کیفیت و قابل حمل استفاده می‌گردد. این موضوع در پوشش کف سازه LSF ال اس اف نیز صادق می‌باشد.

   کف سازی در سازه LSF  ال اس اف با استفاده از مصالح خشک و پیش ساخته در مقایسه با روشهای سنتی و یا تر و یا ملاتی از یک سو به علت حذف فرآیند خشک شدن، سریعتر بوده و از سوی دیگر بسته به نوع کاربرد و کابری سازه مانند مدرسه، انبار، مسکونی و غیره نیازهای آن سازه را به خوبی تامین می‌نماید؛ با این حال امکان استفاده از پوشش‌های تر مثل بتن آرمه و فوم بتن نیز در سازه LSF ال اس اف متداول می‌باشد.

اجزای کف سازه LSF  ال اس اف

کف سازی سازه LSF ال اس اف عموما شــامل سه بخش ذیل است که بسته به نوع کاربری و نیاز سازه با ایجاد خواص آکوستیکی و ضد حریقی جزئیات آن تکمیل‌تر می‌گردد.

  1. پوشش کف از جنس پلی وود (تخته چندلا)Plywood، او اس بیOSB،  فایبرسمنت Fibercement، بتن آرمه و یا فوم بتن می‌باشد. که در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد این قسمت صحبت کنیم.
  2. تیرچه‌هایی از نوع مقاطع C شکل یا خرپایی با فواصل  ۶۰ و یا  ۴۰ سانتی‌متری و با عمق حداقل  ۲۰ سانتی‌متر
  3. پانل گچی زیر سقف برای پوشـش سـقف طبقه پایین با ضـخامت حداقل ۹.۵ میلی‌متر
پوشش کف سازهLSF ال اس افاجزای کف سازه LSF ال اس اف


انواع پوشش کف سازه LSF  ال اس اف

  • Floor Sheathing (پوشش کف)

   شیتینگSheathing  یک اصطلاح عمومی برای پانل‌های از پیش ساخته شده است که برای پوشش سقف‌ها، کف‌ها  و دیوارها استفاده می‌گردند.

   شیتینگSheathing  به معنای پوشاندن یا محافظت از چیزی است. هنگامی که در زمینه ساخت و ساز سازه LSF ال اس اف استفاده می‌گردد، به معنای تقویت (به عنوان مثال پوشاندن) چیزی است تا آن را قوی تر، محکم تر و ضد آب یا عایق تر کند.

   پوشش‌های کف   Floor Sheathing معمولاً اولین روکش نصب شده در طول ساخت و ساز سازه  LSF ال اس اف است زیرا بستری را برای کار فراهم می‌کند.

پوشش کف سازهLSF ال اس اف
پوشش‌های کف Floor Sheathing


۱. پوشش کف سازه LSF ال اس اف با پلی وود Sheathing Plywood 

پوشش پلی وود Sheathing Plywood یا تخته‌ چندلا، ساختاری هستند برای پوشش کف و تحمل بارهای وارده بر آنها؛ همچنین یکی از مستحکم‌ترین انواع تخته‌ها می‌باشد که اصولا برای سازه‌های دائمی طراحی شده‌اند و معمولا برای قاب بندی، تیرها، کفپوش‌ها و پانل‌های مهاربندی استفاده می‌گردند.

   پوشش پلی وود Sheathing Plywood  به گونه ای طراحی شده است که در برابر ضربه‌های زیاد مقاومت کنند و وزن‌های سنگین را برای مدت طولانی بدون خمش نگه دارند.

پوشش کف سازهLSF ال اس اف
پوشش کف سازه LSF ال اس اف با پلی وود Sheathing Plywood

۲. پوشش کف سازه LSF ال اس اف با اُ اس بی OSB (Oriented Strand Board)

پوشش OSB (Oriented Strand Board) به عنوان تخته‌ها با الیاف جهت دار شناخته می‌شود که از چوب مهندسی شده با  افزودن چسب‌ها و سپس فشرده سازی لایه‌های رشته‌های چوب تشکیل می‌گردد.

   به عنوان یک محصول سبک، مستحکم و مقاوم در برابر باد و بارهای لرزه‌ای که می‌توان از آن برای پوشش سقف‌ها، دیوارها و کف‌ها استفاده کرد. همچنین گاهی اوقات به عنوان تیرچه‌های از پیش ساخته و یا پانل‌های عایق سازه استفاده می‌گردد.

   معمولا ضخامتپوشش‌های OSB (Oriented Strand Board) بیشتر از روکش‌های Sheathing Plywood است. اما با وجود ضخامت بیشتر روکش‌های OSB، روکش‌های Plywood با دوام تر، قوی تر و عایق تر می‌باشند.

پوشش کف سازه LSF ال اس اف
پوشش کف سازه LSF ال اس اف با اُ اس بی OSB (Oriented Strand Board)


۳. پوشش کف سازه LSF ال اس اف با فایبرسمنت Fiber Cement

   پوشش های کف فایبرسمنت Fiber Cement Flooring یک سیستم کفپوش از جنس  الیاف سیمانی (سبک وزن) است. این سیستم وزن کل طبقات را کاهش داده و به سبک شدن ساختار اصلی سازه کمک می‌کند و بسیاری از مشکلات مربوط به مصالح ساختمانی سنتی سنگین و متراکم مانند بتن را از بین می‌برد.

پوشش کف سازه LSF ال اس اف
پوشش کف سازه LSF ال اس اف با فایبرسمنت Fiber Cement

۴. پوشش کف سازه LSF ال اس اف با بتن آرمه Reinforced Concrete

  در سیستم کفپوش کامپوزیتی  Composite Floor System از دال بتن آرمه که روی تیرهای فولادی سرد نورد جدار نازک  C شکل به صورت مرکب قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود. این نوع از سیستم کف دارای ویژگی‌های استحکام بالا، مقاومت در برابر آتش و ضد خوردگی است و می‌تواند برای ساختمان‌های چند طبقه مورد استفاده قرار گیرد. از مزیت های این سقف این است که عایق صوتی بسیار خوبی در برابر صداهای کوبه‌ای می باشد. با این حال این سقف جزء سقف های سنتی محسوب شده و وزن زیادی دارد.

پوشش کف سازه LSF ال اس اف
پوشش کف سازه LSF ال اس اف با بتن آرمه Reinforced Concrete

۵. پوشش کف سازه LSF ال اس اف با فوم بتن Foam Concrete

   این پوشش کف جدیدا در برخی پروژه‌های ساخت سازه LSF ال اس اف به عنوان پوشش کف سازه LSF در حال اجرا می باشد. بزرگترین مزیت این پوشش کف سبکی و عایق صوت بودن آن می باشد. با این حال استفاده از فوم بتن به عنوان یک پوشش سازه ای نیاز به یکسری ملاحظات تخصصی دارد که می بایست به آن توجه ویژه گردد. چرا که عموما فوم بتن در ساختمان سازی سنتی به عنوان یک متریال غیر سازه‌ای در کف سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پوشش کف سازه LSF ال اس اف با فوم بتن Foam Concreteپوشش کف سازه LSF ال اس اف با فوم بتن Foam Concrete

جمع‌بندی

   در این مقاله ۵ نوع متریال جهت اجرای پوشش کف سازه LSF ال اس اف مورد بررسی قرار گرفت. از این ۵ نوع متریال، ۳ متریال شامل پلی وود، اُ اس بی و فایبرسمنت پوشش سازه‌ای پیش ساخته محسوب می‌گردند در حالیکه بتن آرمه و فوم بتن به صورت درجا ریز در محل اجرا می‌گردند.

   هر کدام از پوشش‌های مذکور دارای مزایا و معایبی هستند که می‌بایست با توجه به کاربری پروژه پوشش کف سازه‌ای مناسب را انتخاب نمود.