سازه ال اس اف LSF چیست؟

سازه LSF ال اس اف چیست؟

سازه LSF (ال اس اف) یا Light Steel Frame یا همان قاب فولادی سبک، سازه ای است که اعضای آن از مقاطع CFS (فولاد سرد نورد شده) با ضخامت حداکثر ۲.۵ میلیمتر ساخته شده است. در فیلم زیر ساخت یک ویلا با سازه LSF از ۰-۱۰۰ به نمایش در آمده است.

سبک سازی چیست؟

سبک سازی (Light Construction) یکی از مباحث نوین در علم ساختمان است که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت می باشد. این فن آوری عبارتست از کاهش وزن تمام شده ساختمان با استفاده از مصالح نوین ساختمانی و  سیستم های نوین ساخت. یکی از این مصالح نوین ساختمانی سازه LSF (ال اس اف) می باشد.

سبک سازی با LSF (ال اس اف)

ساختمان هایی که با سازه LSF ساخته می شوند وزن سازه ی آنها بین ۲۰-۵۰ کیلوگرم در مترمربع قرار می گیرد. این وزن شامل اسکلت، دیوارها و سقف ها  می باشد. از طرفی اسکلت فلزی با مهاربند در دو راستا، که جزو اسکلت های سبک وزن می باشد، اسکلت آن وزنی حدود ۶۰ کیلوگرم در مترمربع دارد. . محدوده وزنی سازه LSF (ال اس اف) در مقایسه  با وزن اسکلت فلزی مذکور به طور قابل توجهی کمتر می باشد. در نتیجه سازه LSF (ال اس اف) ساختمانی سبک محسوب می گردد. به همین دلیل هم هست که در پروژه های اضافه طبقه، سازه LSF (ال اس اف) با سقف شیبدار، بهترین گزینه برای اضافه بنا محسوب می گردد.

سیستم ساخت و ساز خشک

یکی دیگر از تکنیک های سبک سازی که امروزه در دنیا و همچنین ایران مرسوم شده است، سیستم ساخت و ساز خشک می باشد. در سیستم ساخت و ساز خشک تمام اجزای غیر سازه ای ساختمان شامل پوشش های بیرونی، عایقکاری حرارتی و رطوبتی و تمام پوشش های داخلی در کارخانه تولید می شوند و به صورت پیش ساخته به محل پروژه حمل می گردند.

به دلیل همخوانی LSF (ال اس اف) با سیستم ساخت و ساز خشک، المان های غیر سازه ای هم وزن نسبتا پایین تری نسبت به ساخت و ساز سنتی خواهند داشت. به عنوان مثال در ساخت و ساز سنتی یک دیوار نما شامل حداقل آجر سفال ۱۵ سانتیمتری، ۳ سانتیمتر ملات و ۲ سانتیمتر سنگ می باشد؛ در حالیکه همین جزییات در ساخت و ساز خشک شامل دیوار LSF، ۱۱ میلیمتر OSB و ۱۰ میلیمتر فایبرسمنت خواهد بود. اولین دیوار حدود ۲۵۰ کیلوگرم بر مترمربع وزن دارد و دیوار دوم حدود ۳۰ کیلوگرم بر مترمربع وزن دارد. پس همانطور که مشخص می باشد، دیوار در سیستم ساخت و ساز خشک به مراتب سبک تر از دیوار در سیستم ساخت و ساز سنتی می باشد. پس در سبک سازی با LSF همه سازه سبک تر داریم و هم اعضای غیر سازه ای خیلی سبک تر.

مزیت های سبک سازی با LSF (ال اس اف) و سیستم ساخت و ساز خشک به شرح ذیل می باشند:

  • کاهش قابل توجه نیروی زلزله

به دلیل سبکی سازه LSF (ال اس اف) و اجزای غیر سازه ای الحاقی، نیروهای زلزله کاهش چشمگیری خواهند داشت و در نتیجه از خسارات مالی و جانی  ناشی از وزن زیاد ساختمان کاسته خواهد شد.

  • حمل راحت تر

به دلیل اینکه اعضای اشکال منظم و مرتبی دارند، بارگیری و حمل آن ها راحتر خواهد بود.

  • ریخت و پاش مصالح سنتی را نداریم.

>همه اجزا به صورت پیش ساخته وارد سایت پروژه می گردند و به وسیله اتصالات به یکدیگر الحاق می گردند. در نتیجه، سایت تمیزی خواهیم داشت.

  • سرعت اجرای بالاتر

به دلیل اینکه در محل پروژه فقط برپایی و نصب اجزا را داریم، سرعت اجرای ساختمان بسیار بالا است.

مزیت های مذکور باعث می گردد که سازه LSF (ال اس اف) در ساختمان سازی های کوتاه مرتبه بهترین گزینه باشد.

  • در پروژه های اضافه بنا
  • در مناطق با لرزه خیزی بالا
  • در پروژه هایی که می بایست تحویل پروژه سریع انجام گیرد، مثل شهرک ها، کمپ های کارگری و مهندسی