طراحی سازه ال اس اف

طراحی سازه ال اس اف

طراحی سازه فولادی سبک یا ال اس اف (LSF) یکی از خدماتی است که آسراکو در انجام آن تبحر داشته و برای همکاران زیادی در سراسر کشور این خدمت را انجام می دهد. در این مقاله قصد داریم توضیحاتی پیرامون فاز طراحی سازه ال اس اف ارائه نماییم.

قاب‌ فولادی سبک یا همان ال اس اف (LSF) سیستم ساختمانی نوینی می‌باشد که تحولی عظیم در صنعت ساختمان ایجاد کرد. لازمه بهره‌گیری همه‌جانبه از این تکنولوژی رویکرد حرفه‌ای در بخش طراحی، محاسبه، تولید و اجرای این سیستم مطابق با استانداردها و آیین‌نامه‌های معتبر می باشد. در این بخش قصد داریم روی مبحث طراحی و محاسبه سازه LSF مواردی را بیان کنیم.

طراحی سازه ال اس اف

 

نخستین گام برای ورود به دنیای سازه های فولادی سبک سرد نورد یا ال اس اف (LSF)، مبحث طرح سازه می باشد. طراحی سازه های فولادی سبک (ال اس اف-LSF) از مهمترین بخش های یک پروژه ساختمانی پیش ساخته محسوب می شود. در بخش طراحی، سازه ال اس اف (LSF) برای بارهای ثقلی، لرزه ای و باد محاسبات سازه ای می گردد و سایز و ضخامت پروفیل ها مشخص می گردد. این کار در دپارتمان سازه آسراکو توسط مهندسین سازه مجرب، مسلط به مقررات ملی ساختمان و استانداردهای طراحی سازه ال اس اف (LSF)، با نرم افزارهای هوشمند مهندسی و فایل های محاسباتی سفارشی شده انجام می گیرد.

طراحی سازه ال اس اف

 

استاندارد طراحی سازه هایLSF  (ال اس اف)، نشریه ۶۱۲ با نام ” آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سرد نورد” می باشد که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال ۱۳۹۱ منتشر شد و بعد از این تاریخ در سراسر کشور لازم الاجرا گردید.

طراحی سازه ال اس اف

 

ذکر این نکته لازم می باشد که این نشریه در بخش طراحی ترجمه استاندارد های زیر از موسسه فولاد و آهن آمریکا (AISI) می باشد:

  • AISI S100-07 : North American Specification for the Design of Cold-formed Steel Structural Members
  • AISI S200-07 : North American Specification for Cold-Formed Steel Framing-General Provisions
  • AISI S201-07 :North American Specification for Cold-Formed Steel Framing-Product Data
  • AISI S210-07 :North American Specification for Cold-Formed Steel Framing-Floor and Roof System Design
  • AISI S211-07 : North American Specification for Cold-Formed Steel Framing-Wall Stud Design
  • AISI S212-07 : North American Specification for Cold-Formed Steel Framing-Header Design
  • AISI S213-07 : North American Specification for Cold-Formed Steel Framing-Lateral Design
  • AISI S214-07 : North American Specification for Cold-Formed Steel Framing-Truss Design

طراحی سازه ال اس اف

 

همچنین یک روش طراحی جدید در سال ۲۰۰۴ با نام ” روش مقاومت مستقیم” مورد تایید کمیته AISI ، به این استاندارد در سال ۲۰۰۷ اضافه گردید. روش مقاومت مستقیم، روشی ساده تر برای طراحی اعضای فولادی سرد نورد (LSF) ارائه می کند. برای مطالعه در مورد این روش می بایست به استاندارد مرجع مراجعه کرد، به دلیل اینکه این روش در نشریه ۶۱۲ موجود نمی باشد.

برخی از نرم افزارهایی که فقط آنالیز یا آنالیز و طراحی سازه ال اس اف توسط آن ها انجام می گیرد به ترتیب زیر می باشند:

  • SAP2000
  • CUFSM
  • CFS
  • FRAMECAD STRUCTURE

هر کدام از این نرم افزارها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند. از نظر آسراکو، نرم افزار SAP2000 یکی از بهترین نرم افزارهای انجام ۰-۱۰۰ طراحی سازه LSF می باشد.  از مزیت های نرم افزار SAP2000 می توان قابلیت بارگذاری ثقلی، لرزه ای و باد مطابق مبحث ۶ مقررات ملی ساختمان، موتور تحلیل قوی، همچنین دارا بودن الگوریتم قوی طراحی و راهنمای جامع موجود با نرم افزار را اشاره کرد.

طراحی سازه ال اس اف

 

بعد از اتمام فاز طراحی سازه، نوبت به تهیه نقشه های شاپ سازه ال اس اف می شود. نرم افزار FRAMECAD DETAILER (فریمکد دیتیلر) از بهترین برنامه های تهیه نقشه های شاپ برای سازه های LSF نیوزلندی به حساب می آید. در سازه های LSF کانادایی برای تهیه نقشه های شاپ می توان از نرم افزار REVIT STRUCTURE و یا اتوکد استفاده نمود.

طراحی سازه ال اس اف

 

آسراکو با داشتن دپارتمان سازه قوی و بیش از یکدهه تجربه حرفه ای در زمینه طراحی سازه های فولادی سبک (LSF) نگاهی سختگیرانه و دقیق در زمینه طراحی سازه های جدار نازک ال اس اف (LSF) دارد؛ چرا که می داند عدم توجه به اصول مهندسی و استانداردها، تبعات سنگین مالی و جانی می تواند به همراه داشته باشد.

در صورت داشتن پروژه جهت طراحی سازه آن با ال اس اف(LSF)، می توانید از طریق راه های ارتباطی نقشه های معماری تان را برای امکان سنجی فنی و استعلام قیمت ارسال نمایید.

بخش طراحی را با جمله بسیار زیبای استیو جابز در مورد “طراحی” به پایان می بریم.

طراحی سازه ال اس اف