تیر 26 1402 ۰دیدگاه
شالوده یا فونداسیون Foundation در سازه ال اس اف LSF

شالوده یا فونداسیون Foundation سازه ال اس اف LSF

   پِی، شالوده یا فونداسیون Foundation سازه ال اس اف LSF، خود سازه‌ای است که برای تحمل بارهای سازه‌ای و توزیع بارها بر روی زمین ساخته می‌شود. شالوده یا فونداسیون Foundation سازه ال اس اف LSF در پایین ترین قسمت ساختمان قرار دارد و با توجه به اینکه بار ساختمان از طریق آن به زمین منتقل می‌شود، استحکام شالوده یا فونداسیون Foundation نقش مهمی در ایستایی و استحکام کل ساختمان دارد.

   سازه اسکلت فلزی سبک یا همان سازه ال اس اف LSF، یک سیستم ساختمانی مدرن است که بر اساس افزایش تعداد اجزای باربر، ظرفیت باربری را برای سازه فراهم می‌کند. سازه ال اس اف LFS شامل شالوده یا فونداسیون Foundation، ناودانی‌ها، مسیرها و اسکلت اصلی قطعات فولادی گالوانیزه سرد نورد مانند پروفیل های C، U، و Z شکل است که توسط پیچ‌ها یا پیچ‌های سر ویفر به هم متصل می‌شوند.

   سازه‌های LSF سازه‌های سبک وزنی هستند که از فولاد سبک ساخته شده اند که باعث کاهش وزن شالوده یا فونداسیون Foundation و افزایش ارتفاع ساختمان می‌شوند. سازه ال اس اف LSF مقرون به صرفه هستند و به راحتی در کنار ساختمان‌های قدیمی قرار می‌گیرند و با هر نوع متریال و دکوراسیونی مطابقت دارند. علاوه بر این، آنها را می‌توان به سرعت و به طور کارآمد نصب کرد.

شالوده یا فونداسیون Foundation در سازه ال اس اف LSF

شالوده یا فونداسیون Foundation در سازه ال اس اف LSF

انواع شالوده یا فونداسیون Foundation

   اتصال سازه ال اس اف LSF به انواع مختلف شالوده یا فونداسیون Foundation نیاز به رویکردهای متفاوتی دارد اما پی‌های مناسب معمولا عبارتند از:

    • دال یا پی مت (Mat Foundation)

    • پی‌های نواری (Footings)

    • پی مجوف

    • کف تیر و بلوک

  شالوده یا فونداسیون Foundation سازه ال اس اف  LSF اساساً مانند هر ساختمان سنتی دیگری است و از عناصر بتن مسلح ساخته شده است.

   با این حال، اغلب از شناژ یا نوارهای بتنی در اطراف ساختمان و همچنین دیوارهای داخلی باقی‌مانده که بار را دریافت می‌کنند استفاده می‌شود. از سوی دیگر، استفاده از دال‌های یا همان پی مت نیز بسیار رایج است، زیرا روشی است که به زمان بسیار کمتری نیاز دارد.

   توجه داشته باشید که به طور کلی شالوده یا فونداسیون Foundation سازه ال اس اف LSF کوچکتر هستند، زیرا بارهای دائمی نیز کمتر از بارهای موجود در ساختمان‌های بتنی یا سنتی است. با این اوصاف، پی‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که در برابر نیروهای عمودی و همچنین آپلیفت (بلندشدگی) ناشی از نیروهای باد مقاومت کنند.

شالوده یا فونداسیون Foundation در سازه ال اس اف LSF

شالوده یا فونداسیون Foundation در سازه ال اس اف LSF

شالوده یا فونداسیون سازه ال اس اف LSF در ویلاسازی و آپارتمان‌سازی 

   معمولا در ویلاسازی و احداث ساختمان‌های تا ۵ طبقه با سازه ال اس افLSF ، شالوده یا فونداسیون سازه ال اس اف LSF از نوع بتن آرمه می‌باشد. به دلیل سبک بودن سازه ال اس اف LSF و همچنین توزیع یکنواخت بارها روی فونداسیون، فونداسیون سازه ال اس اف LSF  بسیار سبک تر از سازه‌های فولادی و بتنی می‌باشد؛ به طوریکه حتی در ساختمان‌های چند طبقه با  سازه ال اس اف  LSF، آرماتور حداقل خمشی بر محاسبات حاکم می‌باشد.

   نکته مهم دیگر اینکه احتمال نشست فونداسیون سازه LSF نسبت به فونداسیون سازه‌های فولادی و بتنی به مراتب کمتر می باشد. (البته در صورتی که بستر به طور صحیح تحکیم نشده باشد).

   نکته اجرایی مهم در ویلاسازی با سازه LSF این است که در اجرای فونداسیون ابتدا می‌بایست کرسی چینی روی زمین سفت انجام گرفته، سپس فونداسیون بتنی روی کرسی اجرا گردد. این موضوع دقیقا بر عکس ویلاسازی با سازه فولادی و بتنی می‌باشد که ابتدا فونداسیون اجرا شده و سپس روی فونداسیون کرسی چینی اجرا می‌گردد. در نتیجه کرسی اجرا شده زیر فونداسیون سازه ال اس اف LSF می بایست از استحکام لازم برخوردار باشد.

شالوده یا فونداسیون Foundation در سازه ال اس اف LSF

شالوده یا فونداسیون Foundation در سازه ال اس اف LSF

شالوده یا فونداسیون سازه ال اس اف LSF در اضافه اشکوب

   از طرفی معمولا در  پروژه های اضافه اشکوب شالوده یا فونداسیون سازه ال اس اف LSF، فولادی می‌باشد. در اجرای فونداسیون سازه ال اس اف LSF  در اضافه طبقات توجه به دو نکته بسیار بسیار مهم می‌باشد:

    • از اتصال سازه ال اس اف  LSF به صورت مستقیم به کرم بندی بام اجتناب گردد.

    • فونداسیون سازه ال اس اف LSF به طور سازه ای به اسکلت ساختمان یا کف بتنی اتصال ایمن پیدا کند.

   در پروژه‌های اضافه اشکوب امکان استفاده از فونداسیون بتن آرمه هم وجود دارد ولیکن اجرای آن دشواری‌های زیادتری نسبت به فونداسیون فولادی دارد. به همین دلیل عموما، در اضافه طبقات، فونداسیون فولادی بیشتر مورد پسند می‌باشد.

شالوده یا فونداسیون Foundation در سازه ال اس اف LSF

شالوده یا فونداسیون Foundation در سازه ال اس اف LSF

جزئیات اجرایی لازم برای جلوگیری از انتقال رطوبت و سرما از فونداسیون به سازه ال اس اف LSF می بایست مطابق دیتیل‌های صحیح اجرا گردد.

شالوده یا فونداسیون سازه ال اس اف LSF، پی سازه ال اس اف LSF، فونداسیون ال اس اف، فونداسیون LSF، فنداسیون ال اس اف، فنداسیون LSF، انواع فونداسیون ال اس اف LSF