تیر 16 1402 ۰دیدگاه
تخته گچی Gypsum Board در سازه ال اس اف LSF

پانل گچی Gypsum Board در سازه ال اس اف LSF

پانل گچی Gypsum Board چیست؟

   پانل گچی یا تخته گچی  Gypsum Board  یا همان کناف (اولین برند واردکننده این محصول به ایران) به انواع صفحات گچی مورد استفاده در ساختمان‌ها و ساخت و سازها اشاره دارد که هسته اصلی سازنده آن از گچ است اما سطح آن را می توان با کاغذهای مخصوص  پیچید. پانل گچی Gypsum Board اصولا برای ایجاد یک سطح یکپارچه طراحی شده است که کنترل صدا، مقاومت، استحکام، صرفه جویی، تطبیق پذیری، کیفیت و راحتی را نیز ارائه می‌دهد.

   پانل گچی Gypsum Board معمولاً به عنوان دیوار خشک شناخته می‌شود، و برای ساخت دیوار، سقف و سیستم‌های پارتیشن در سازه‌های مسکونی، تجاری و … استفاده می‌شود.

   صنعت ساخت و ساز شاهد استفاده ازمصالح ساختمانی بسیاری برای بهبود عملکرد و جذابیت زیبایی شناختی ساختمان بوده است. پانل گچی  Gypsum Board یکی از این محصولات است.

تخته گچی Gypsum Board در سازه ال اس اف LSF
پانل گچی Gypsum Board

پانل گچی Gypsum Board در سازه ال اس اف LSF

   ال اس اف LSF یکی از سیستم‌های مدرن ساختمانی است که اسکلت اصلی این سازه از فولاد گالوانیزه سرد نورد شده است که قابلیت ترکیب شدن باسایر مصالح ساختمانی مانند پانل های گچیGypsum Board  و پانل های فایبرسمنت Fiber Cement Board را دارد. معمولا صفحات گچی Gypsum Boards به عنوان پوشش داخلی و تخته‌های سیمانی به عنوان پانل‌های بیرونی کاربرد دارد. استفاده از این سیستم وزن سازه را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد که مزیت قابل توجهی در برابر زلزله است.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

مزایای استفاده از پانل های گچی Gypsum Board

    • قابلیت ایجاد سطحی صاف و بدون ترک

    • امکان استفاده از رنگ آمیزی (بدون رنگ آمیزی هم قابل استفاده می‌باشد)

    • قوام و استحکام و استاندارد بالا  

    • سبک وزن بودن و کاهش فشار و خستگی برای پیمانکار

    • عایق صوتی

    • عایق حرارتی

    • مقاومت در برابر آتش

    • مقاومت در برابر رطوبت

    • نصب نصب ساده، تمیز و سریع

    • وجود طیف گسترده‌ای از محصولات گچی برای پاسخگویی به انواع نیازهای عملی و زیبایی شناختی

موارد استفاده و کاربردهای پانل گچی Gypsum Board

   پانل های گچی  Gypsum Board دارای کیفیت‌های مختلفی است که آن را به یکی از بهترین مصالح ساختمانی برای طراحی داخلی تبدیل می‌کند. مصالح گچی بسته به نیاز برای پروژه‌های مختلف ساختمانی قابل استفاده است. طراحان باید نوع پانل گچی Gypsum Board مورد استفاده را بدانند زیرا می‌تواند هزینه ساختمان را کاهش دهد و در عین حال کیفیت آن را نیز بهبود بخشد. پانل گچی Gypsum Board به طور کلی برای موارد ذیل قابل استفاده می باشد:

    • سقف ساختمان‌ها

    • پارتیشن‌ها

    • آسترها

    • دیوارهای جداکننده

تخته گچی Gypsum Board در سازه ال اس اف LSF
پانل گچی Gypsum Board

خواص پانل گچی Gypsum Board

  • مقاومت در برابر آتش

   پانل های گچی Gypsum Board به دلیل دارا بودن عنصر آب به صورت شیمیایی، دارای خاصیت مقاومت در برابر آتش است. هنگامی که صفحات گچی Gypsum Board در معرض آتش قرار می‌گیرند، آب موجود در گچ تبخیر می شود و یک لایه محافظ تشکیل می‌دهد و با جلوگیری از گسترش بیشتر آتش، سازه را در برابر تهدیدات آتش محافظت می‌کند.

    • خاصیت حرارتی گچ

      گچ عایق حرارت است و به تنظیم دمای ساختمان کمک می‎کند.

    • خاصیت آکوستیک گچ

   عایق صدا در طراحی مصالح گچی در اولویت قرار دارد. گچ موجود در پانل گچی برای جذب صدا و کاهش طنین طراحی می‌شود. افزودن فضای هوایی بین دو دیوار گچی جامد با جلوگیری از عبور نویز، عملکرد صوتی را بهبود می‌بخشد.

   به عنوان مثال، به جای یک دیوار آجری با ضخامت ۱۱۰ میلی متر، می‌توانیم از دیوار خشک با ضخامت ۷۵ میلی متر برای به دست آوردن همان عملکرد صدا استفاده کنیم.

    • خواص غیر قابل احتراق گچ

   حرارت دادن محصولات گچ باعث گرم شدن کریستال‌های آب موجود در مواد گچی می‌شود. کلسیناسیون Calcinations فرآیند آبگیری گچ با حرارت است. کلسیناسیون Calcinations  یک لایه محافظ روی اجزا ایجاد می‌کند و از احتراق آنها جلوگیری می‌کند و به مواد اطراف آنها اجازه می‌دهد دمای پایین تر و ایمن تری را حفظ کنند.

   باقی مانده به عنوان یک لایه عایق عمل می کند تا زمانی که جدا شود، حتی پس از اینکه بلورهای آب به طور کامل کلسینه شدند. گچ به دلیل کیفیت غیر قابل احتراق و ظرفیت آن برای کاهش سرعت گسترش آتش برای ساعت‌ها بسته به میزان استفاده از محصولات گچ، به عنوان یک بازدارنده آتش موثر در نظر گرفته می‌شود.

تخته گچی Gypsum Board در سازه ال اس اف LSF

 

پانل گچی Gypsum Board در سازه ال اس اف LSF

انواع پانل گچی Gypsum Board

  1. پانل گچی معمولی – Regular Gypsum Board

  پانل گچی معمولی Regular Gypsum Board از صفحات نازک تخته گچی ساخته شده است که برای ساخت دیوار استفاده می شود. این تخته شامل دو لایه کاغذ مخصوص است که یک لایه گچ بین آنها قرار گرفته است که در برابر رطوبت قدرت مقاومت بالایی دارد.

موارد استفاده پانل گچی معمولی Regular Gypsum Board

  برای شرایط مرطوب، از جمله در حمام، دیوارهای زیرزمین، آشپزخانه ها، و اتاق‌های لباسشویی و …  استفاده می‌شود.

۲. پانل های گچی Gypsum Board مقاوم در برابر آتش – Fire Resistant Gypsum Boards

   در ساختمان‌ها با توجه به خاصیت مقاومت در برابر آتش هسته گچ، یک پانل گچی Gypsum Board مقاوم در برابر آتش محافظت خوبی در برابر آتش ایجاد می‌کند. هنگامی که یک پانل گچیGypsum Board مقاوم در برابر آتش در معرض آتش قرار می‌گیرد، آب مخلوط شیمیایی به تدریج به شکل بخار آب آزاد می‌شود. این وضعیت زمانی ایجاد می شود که یک تخته یا روکش گچی به طور مداوم در معرض دمای بالاتر از ۴۹ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد.

موارد استفاده از پانل های گچی مقاوم در برابر آتش

   هنگامی که سطح بالایی از حفاظت در برابر آتش در سقف‌ها و دیوارهای خشک مورد نیاز است، این محصول ایده آل است.

۳. پانل های گچی مقاوم در برابر آب – Water Resistant Gypsum Boards

   این نوع دارای کاغذ ضد آب و یک هسته گچی مقاوم در برابر آب است. می‌توان از آن به عنوان پایه ای برای کاشی‌های مورد استفاده در مکان‌های مرطوب استفاده کرد.

    موارد استفاده از پانل های گچی مقاوم در برابر آب

   در فضاهای مرطوب مانند حمام و آشپزخانه، هم برای پارتیشن‌های سقفی و هم برای دیوار خشک بهترین است.

۴. پانل گچی آکوستیکال – Acoustical Gypsum Board

    پانل گچی آکوستیکال مناسب برای هر کاربردی است که نیاز به عایق صدا و کنترل صدا دارد.

موارد استفاده از پانل های گچی آکوستیک

   این نوع از پانل های گچی برای دیوارهای داخلی هتل‌ها، رستوران‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و حتی سینماهای خانگی، اتاق‌های موسیقی و اتاق خواب‌ها ایده ال است.