شهریور 16 1402 ۰دیدگاه
دیوار خشک

دیوار خشک (درای وال) در سازه LSF ال اس اف

تعریف دیوار خشک (درای والDry Wall)

   دیوار خشک (درای وال) یک مصالح ساختمانی محبوب به شکل پانل پیش ساخته شده از گچ یا سیمان و یا چوب است که برای اجرای آن از ملات استفاده نمی‌گردد و برای تشکیل سطوح صاف دیوارها و سقف‌ها در اکثر ساختمان‌های مدرن استفاده می‌گردد. بسته به مکانی که قرار است نصب شود، انواع مختلفی از دیوار خشک وجود دارد که می‌توان از بین آنها انتخاب نمود.

   دیوار خشک (درای وال) یکی از پر کاربردترین محصولات سیستم ساختمان سازی با روش LSF ال اس اف است که برای استفاده در نماهای خارجی و نماهای داخلی کاربرد دارد.

   دیوار خشک (درای وال) به دلیل خواص بسیاری که دارد مانند عایق بالا در برابر رطوبت، ضربه، آتش و غیره از مصالح ایمن ساخت دیوار برای هر ساختمان در نظر گرفته می‌شود.

دیوار خشک – درای وال
 

دیوار خشک در سازه LSF ال اس اف

ساختمان‌های اسکلت فولادی سبک LSF ال اس اف متشکل از قاب‎های فولاد سرد نورد از نوع گالوانیزه یا ضدزنگ شده با استحکام بالا می‌باشد که به صورت پیچ و مهره، جوشی و پیچ خودکار به هم متصل شده‌اند. روش اجرای سازه فولادی سرد نورد LSF ال اس اف، مبتنی بر سیستم‌های دیوار خشک است که حاصل ایده دستیابی به فناوری مبنی بر سیستم مدولار، اجرای سریع و کاملا صنعتی می‌باشد.

   اسکلت ساختمان درروش ساخت  LSFال اس اف شامل کنار هم قرار گرفتن پانل‌های دیواری و پانل‌های سقفی که بر روی دال‌ها نصب می‌شوند می‌باشد. در سیستم ساختمانی LSF ال اس اف معمولا دیوارها با اتصال دادن استادهای فولادی به رانرهای فولادی، بادبندی شده و با نصب پانل‌های دیوار خشک به وسیله پیچ مخصوص بر روی آن‌ها ساخته می‌شوند. عمدتا دیوارها از بیرون با پانل های سیمانی الیاف دار و از داخل با پانل‌های گچی پوشانده می‌شوند.

دیوار خشک – درای وال

 

فواید دیوار خشک (درای وال ها) در سازه LSF ال اس اف

   از نقطه نظر عملی و اقتصادی، روش ساخت و ساز خشک بر اساس ارزش‌های توسعه پایدار بوده و مزایای متعددی را برای سازندگان و همچنین برای سرمایه گذاران دارد مانند:

  • استحکام و دوام بالاتر
  • سبک وزن بودن
  • اجرای ساده تر و سریعتر و دقیق تر:  تقریباً تمام برش‌کاری‌ها و اندازه‌گیری‌ها را می‌توان در کارخانه و توسط ماشین‌آلات خودکار انجام داد، که منجر به حداقل کردن هدر رفت مواد می‌گردد و همچنین نیاز به  دوره زمانی جهت خشک شدن وجود ندارد که منجر به تاخیر در کار گردد.
  • انعطاف پذیری: انعطاف‌پذیری ساختمان‌های فولادی سبک LSF ال اس اف و سیستم‌های دیوار خشک (درای وال) باعث می‌شود تغییرات یا افزودن‌ها به یک ساختمان انجام پذیر و اقتصادی باشد.
  • بسته به نیاز و ماهیت پروژه، دیوار خشک را می توان در ضخامت‌های مختلف و استاندارد استفاده نمود.
  • عایق انرژی بودن و مصرف انرژی کارآمد: نصب دیوار خشک در خانه به حفظ گرما در زمستان و محیط سرد در فصل تابستان کمک می‌کند.
  • با توجه به عناصر سازنده دیوار خشک بسیار مقاوم در برابر رطوبت و آب و آتش هستند. همچنین مقاوم در برابر ضربه و نفوذ صدا می‌باشد به طوری که که برای ساخت بیمارستان‌ها، تئاترها، مدارس و سایر ساختمان‌های تجاری و مسکونی مناسب است.
  • کاهش مصرف مواد اولیه
  • مقرون به صرفه بودن و هزینه کلی کمتر نسبت به ساخت و ساز مرطوب
  • کاهش آلودگی صوتی و تولید زباله در محل
  • کاهش ضخامت دیوارها و افزایش فضای مفید
  • امکان نصب دیوار خشک به طور دائم و همچنین به طور موقت وجود دارد.
دیوار خشک – درای وال

 

انواع دیوار خشک (درای وال ها)

دیوارهای خشک از منظر کاربرد در فضا و محیط مورد استفاده و ماهیت آن، انواع مختلفی دارد؛ برای مثال دیوارهای خشک مقاوم در برابر رطوبت برای محیط های مرطوب مانند آشپزخانه و حمام مناسب است. دیوارهای خشک از نظر کاربرد در فضا و محیط قابل استفاده شامل انواع ذیل می‌باشد:

  • دیوارهای خشک معمولی: هیچ ویژگی خاصی به آن اضافه نگردیده است.
  • دیوارهای خشک مقاوم در برابر رطوبت
  • دیوارهای خشک  مقاوم در برابر آتش
  • دیوارهای خشک  مقاوم در برابر صدا

   دیوارهای خشک از نظر ماهیت انواع مختلفی دارند؛ از محبوبترین انواع دیوارهای خشک به اختصار می‌توان موارد ذیل را نام برد:

   پانل‌های گچی: پانل‌های گچی که در ایران با نام تجاری کناف شناخته می‌شوند که ساختار آن از گچ که دارای خواص شیمیایی مخصوص با مقاومت مناسب در برابر آتش‌سوزی که بین دو لایه از ورق‌های مقوایی مخصوص قرار می‌گیرد می‌باشد. در مقایسه با گچ معمولی، دیوار خشک با کیفیت تر، بادوام تر و بادوام تر است و همچنین نصب دیوار خشک نیز سریعتر و آسانتر از نصب گچ است، بنابراین در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی می‌گردد.

دیوار خشک – درای وال

   پانل‌های سیمانی یا فایبر سمنت بورد: پانل‌های فایبر سمنت از ماسه، سیمان و الیاف سلولزی ساخته شده است و این پانل‌ها در برابر آتش، آب و رطوبت و موریانه‌ها بسیار مقاوم هستند و آنها را به گزینه‌ای ایده آل برای ساخت خانه‌های با کیفیت و ماندگار تبدیل می‌کند.

دیوار خشک – درای والدیوار خشک – درای وال – فایبر سمنت سایدینگ

 

   پلی وود: پلی وود یا پلای وود یا تخته چندلایی، به پانل‌های چوبی گفته می‌شود که به صورت لایه‌ای و از به هم چسبیدن لایه‌های چوبی تشکیل شده است که استحکام و دوام بسیار بالایی دارد و دارای مزایایی مانند وزن کم، انعطاف پذیری بسیار بالا و ضد آب بودن و غیره می‌باشد.

   ترمووود: چوبی که جهت افزایش دوام و ماندگاری با مکانیزم پیشرفته گرمادیده شده است.

دیوار خشک – درای وال

  

اٌ اس بی:  نوعی چوب مهندسی شده که از رشته‌ها یا تراشه‌های چوبی جهت‌دار تشکیل شده است. در واقع این پانل‌ها با افزودن چسب‌ها و سپس فشرده سازی لایه‌های رشته‌های چوب در جهت‌های خاص تشکیل می‌شود.

دیوار خشک – درای وال
دیوار خشک – درای وال

پی وی سی: پی ی وی سی، یک محصول یا فرآورده صنعتی از جنس پلاستیک است.

دیوار خشک – درای وال

 

دیوار خشک – درای وال
دیوار خشک – درای وال