خرداد 15 1401 ۰دیدگاه
قیمت سازه ال اس اف

ویلا سازی با سازه ال اس اف LSF

ویلا سازی با سازه ال اس اف LSF

۱- چکیده

ویلا ها ساختمان هایی با تعداد طبقات کم هستند که معمولا از کناره های زمین فاصله گرفته اند و دارای فضای سبز می باشند. امروزه با وجود افزایش فشار کاری و نیاز به داشتن یک فضای آرام برای استراحت، داشتن یک ویلای خوب دغدغه خیلی از مردم قرار گرفته است. اما مسئله اصلی برای متقاضیان ویلا ساخت ویلایی مستحکم با کمترین هزینه ممکن می باشد که آن هم تنها با آشنایی آن ها با نحوه ی ویلا سازی امکان پذیر می باشد. بنابراین به امید آشنایی هر چه بیشتر مخاطبین با مراحل ساخت یک ویلا و به طور اختصاصی با انواع سیستم ساختمانی با توجه به متریال مصرفی این مقاله نوشته شده است. تمرکز اصلی در این مقاله پیرامون ویلا سازی با LSF می باشد.

به طور خلاصه می توان گفت سیستم سازه ای ساخت ویلا با توجه به متریال مصرفی  به ۳ دسته تقسیم می شود:

۱)ویلاسازی با اسکلت بتن آرمه : اسکلت بتنی، در واقع همان سازه بتنی است که تمام قسمت های آن شامل تیرها، ستون ها و گاها سیستم باربرجانبی (دیوار برشی بتنی) آن از بتن ساخته می شود. مواد تشکیل دهنده این بتن هم معمولا از ترکیب سیمان، شن، ماسه وآب به دست می آید و از جمله مزایای آن  ارزان و رایج بودن مواد تشکیل دهنده آن و استحکام می باشد.

۲)ویلا سازی با اسکلت فلزی: اسکلت فلزی یا سازه فولادی هسته اولیه ی باربر ساختمان است که اجزای آن از جنس فولاد می باشد و از ورق ها و پروفیل های فولادی گرم نورد ساخته شده اند و از جهت اینکه تمام وزن ساختمان روی آن سوار می شود برای ما اهمیت زیادی دارد و از جمله مزایای آن وزن کم و خاصیت ارتجاعی بسیار بالا می باشد.

۳)ویلا سازی با LSF: سیستم قاب سبک فولادی یک سیستم ساختمانی است که برای اجرای ساختمان های عمدتا کوتاه مرتبه و میان مرتبه حداکثر تا ۵ طبقه استفاده می شود. اجزای مورد استفاده در این سیستم ، نیم رخ های فولادی حاصل از نورد سرد ورق های فولادی می باشد و از جمله مزایای آن  می توان به سبک بودن، سرعت اجرای زیاد و مقاومت بالای آن اشاره کرد.

۲ -ویلا و ویلا سازی

ویلا به ساختمانی گفته می شود که از چهار طرف به بیرون نما داشته باشد . معمولا ویلا ها را در اطراف شهر و ییلاق ها در مکان هایی که سکوت بسیاری دارند می سازند و هدف از ساخت ویلا ها ، دوری از هیاهوی و آلودگی شهر های بزرگ می باشد.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF
ویلاکلاسیک سوئیسی
آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF
ویلامدرن
آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF
ویلا کلاسیک نما رومی

اگر شما قصد خرید زمین و احداث یک دستگاه ویلا را دارید، باید مراحل زیر را طی نمایید.

بخش اول پیدا کردن یک زمین مناسب با قیمتی متعارف و مناسب می باشد.

بخش دوم مجوز های لازم باید اخذ شود سپس باید با یک شرکت برای طراحی اولیه ویلا هماهنگی های لازم را انجام داده تا کار آغاز شود. در ضمن باید دقت کرد که شرکتی که طرح های متفاوت داشته باشد را انتخاب کرد  چرا که مشاهده طرح های متفاوت کمک به انتخاب شما می کند. بعد از تاییدیه نهایی، کار به دست شرکت مجری سپرده خواهد شد که در بخش سوم بیشتر توضیح داده خواهد شد.

بخش سوم اجرای پلان ساختمان است. این بخش خود شامل:

 ۱)اجرای پی و فونداسیون

۲) اجرای اسکلت

۳)انجام سفت کاری، نازک کاری و زیبا سازی ویلا می باشد.

۲-۱-  پی و فونداسیون:

در اجرای پی و فونداسیون بسته به نوع ویلا و همچنین شکل کلی آن نوع پی را مشخص کرده که ما معمولا از پی های گسترده یا نواری و یا حتی پی منفرد در ویلاسازی استفاده می کنیم اما به طور متداول از پی نواری بیشتر در ساخت ویلا استفاده می کنیم.

پی رادیه
پی گسترده
آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF
پی منفرد
آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF
پی نواری

۲-۲-اجرای اسکلت

استحکام و ساختار یک ساختمان را اسکلت یک ساختمان تعیین می کند. اسکلت های ساختمان به دو دسته سبک و سنگین تقسیم بندی می شوند. اسکلت های سبک شامل اسکلت های چوبی و ال اس اف و اسکلت های سنگین شامل اسکلت های بتنی و فلزی می باشند.

بسته به شرایط آب و هوایی، تعداد طبقات، موقعیت ساخت، مقدار بودجه در دسترس  و شرایطی دیگر از اسکلت بتنی ، فلزی و یا LSF استفاده می شود.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF
سازه فلزی
آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF
سازه بتنی
ویلاسازی با LSF
اسکلت ال اس اف

۲-۳- انجام سفت کاری، نازک کاری و زیبا سازی

در این مراحل دیوار چینی ، اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی، نازک کاری، کار های تزئینی و زیباسازی داخلی و خارجی ویلا انجام می شود. مرحله نازک کاری می تواند شامل نصب کابینت آشپزخانه، نصب کاغذدیواری ، نصب پارکت، لمینت و… باشد.

 پس از پایان تمامی این مراحل ویلای ما آماده می باشد اما در این بین باید توجه کرد که اگر ویلای با دوام می خواهید باید ویلایتان را به صورت اصولی و با مشورت یک متخصص بسازید و به نظر کارشناسی آنها اعتماد کنید.

در ادامه به بحث ویلاسازی با سازه LSF می پردازیم.

۳- ویلا سازی با LSF

سیستم قاب سبک فولادی با نام اختصاری LSF از مقاطع سرد نورد شده فولادی یا CFS ساخته می شود. این سیستم در صنعت ساختمان سازی کاربرد های متنوعی چون ساختمان های کوتاه مرتبه ، میان مرتبه ، طبقاتی و اضافه طبقات دارد. اجزای مورد استفاده در این سیستم ، نیم رخ های فلزی حاصل از نورد سرد ورق های فولادی با ضخامت ۰.۵تا ۳.۰ میلی متر می باشد.

ویلاLSF
ویلاسازی با lsf

جهت محافظت این عناصر در مقابل زنگ زدگی و خوردگی از آلیاژ روی به ضخامت ۴۰ تا ۱۲۰ میکرون استفاده می شود. سیستم قاب سبک فولادی ، در قالب کلی سیستم دیوار باربر قرار می گیرد.

 عناصر باربر ثقلی متشکل از مقاطع منفرد و یا ترکیبی و عمدتا Cیا U شکل یا ترکیب این مقاطع می باشد.دیوار ها از آرایش اجزای عمودیC  شکل (Stud)که در بالا و پایین ، در داخل اجزای افقیu شکل (رانر یا تراک) مهار شده اند تشکیل می شود. اجزای باربر سقف نیز عمدتا با استفاده از مقاطع منفرد و یا ترکیبیc ،u وz شکل می باشد. سقف طبقه آخر نیز غالبا به صورت شیب دار و با استفاده از خرپا های متشکل از پروفیل های سرد نورد اجرا می گردد.

اتصالات در سیستم قاب سبک فولادی معمولا به صورت سرد و یا پیچ های خودکار سر مته ای انجام می شود. در موارد محدود امکان استفاده از انواع اتصالات دیگر مانند پیچ و مهره، پرچ یا جوش نیز مقدور می باشد.

۱-۳-مراحل اجرای قاب سبک فولادی

این مراحل به طور کلی شامل اجرای پی ، اجرای اسکلت ساختمان، اجرای پوشش سقف و نصب پانل های پوشش خارجی، نصب لایه ی عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی و نصب پانل های پوششی داخلی، اجرای عملیات تاسیسات الکترونیکی و مکانیکی و در نهایت عملیات نازک کاری می باشد.

۲-۳-مزایای سیستم LSF

سیستمLSF دارای مزایای:

  • سرعت اجرای زیاد
  • سبکی وزن ساختمان
  • مقاومت در برابر زلزله
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • سهولت نگه داری و تعمیرات
  • وجود مواد اولیه در داخل کشور
  • امکان مدولار کردن
  • امکان پیش ساخته کردن پانل ها
  • امکان تولید قطعات در محل اجرا
  • مقاومت در برابر حریق
  • سهولت اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی
  • تطابق با آیین نامه های رایج ساختمانی
  • محاسبات سازه ای دقیق نیرو ها
  • رعایت کلیه مسائل اتلاف انرژی حرارتی و برودتی
  • تنوع طراحی و تولید بنا با نما های مختلف به درخواست کارفرما و هماهنگ با معماری محل
  • استفاده دائم به عنوان ساختمانی با طول عمر بالا و مشابه با ساختمان های سنتی
  • بازگشت سریع سرمایه اولیه، سازگاری با محیط زیست و رعایت اصول ساخت وساز پایدارمی باشد.

۳-۳-معایب سیستمLSF

سیستمLSF دارای معایبی همچون:

  • کمبود طراح و مجری متخصص این سیستم ساختمانی
  • کمبود نیروی اجرایی متخصص
  • محدودیت در ساختمان سازی بیش از ۵ طبقه
  • محدودیت در دهانه های باربر

 

  منابع

www.civilica.com

بیش از ۱۰ سال تجربیات آسراکو در ساخت و ساز صنعتی

مقاله شناسایی و ریسک های مراحل طراحی، اجرا و ساخت در سازه های LSF

آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سرد نورد بخش سازه نشریه شماره۶۱۲

آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سرد نورد بخش غیرسازه نشریه شماره۶۱۳