مرداد 21 1402 ۰دیدگاه
مقایسه‌ سازه LSF ال اس اف با کانکس

مقایسه‌ سازه LSF ال اس اف و کانکس

   در این نوشتار به مقایسه سازه LSF ال اس اف و کانکس می‌پردازیم. اکثر مردم ایران در مورد ساختمان‌های پیش ساخته اینگونه تصور می‌کنند که این نوع ساختمان‌ها به صورت اسکان موقت بوده و کاربری اسکان دائم را ندارند. اما در واقع، معنی پیش ساخته بودن در صنعت ساختمان لزوما به معنای کاربری اسکان موقت نیست. قبل از مقایسه سازه LSF ال اس اف و کانکس تعریفی از ساختما‌ن‌های پیش ساخته خواهیم داشت.

ساختمان‌های پیش ساخته

   ساختمان‌های پیش ساخته ساختمان‌هایی هستند که بخشی از اعضای آن  یا کل آن در کارخانه ساخته می‌شوند و این اعضا در مکان دیگری (محل ساخت) مونتاژ می‌گردند. اما نوع این سازه ها بسته به اینکه تا چه مرحله‌ای از ساخت آن از قبل ساخته می‌شود متفاوت است.

   مفهوم «پیش‌ساخته» ممکن است در اجزا (مانند پانل‌ها)، ماژول‌ها (خانه‌های مدولار) یا سایر بخش‌های قابل حمل اشاره داشته باشد و همچنین ممکن است برای اشاره به خانه‌های متحرک، یا خانه‌های چرخدار استفاده شود. نکته مهم این است که این سیستم‌ها می‌توانند کاربری اسکان موقت یا دائم داشته باشند.

سازه LSF ال اس اف

   سازه پیش ساخته LSF ال اس اف یک سیستم ساختمانی پیش ساخته پانلی است. عمر این سازه بالای ۶۰ سال است و یک بنای اقامت دائمی می‌باشد.

   بعضی افراد اشتباها لفظ پیش ساخته بودن را به سازه‌های اسکان موقت نسبت می‌دهند. حال آنکه میان سازه‌های پیش ساخته کانکسی با سیستم نوین ساختمانی به روش  LSF ال اس اف تفاوت فاحشی وجود دارد. در ادامه به اختصار تفاوت میان سازه‎‌‌های پیش ساخته کانکسی و  ساخت و ساز با سیستم LSF ال اس اف را بررسی می‌نماییم.

مقایسه‌ سازه LSF ال اس اف با کانکسمقایسه‌ سازه LSF ال اس اف و کانکس -آسراکو

 

کانکس‌ها

به بنای پیش ساخته‌ای اطلاق می‌شود که قابل حمل است و غالبا به صورت اقامتگاه موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثل کانکس‌های کارگاهی یا کانکس‌های مخصوص زلزله زدگان.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF
مقایسه‌ سازه LSF ال اس اف و کانکس

 

تفاوت سازه‌های کانکس و LSF ال اس اف

    • سازه پیش ساخته LSF ال اس اف سازه‌ای با کاربری اسکان دائم است در حالیکه کانکس‌ها عموما به صورت اسکان موقت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    • سازه پیش ساخته LSF ال اس اف از پروفیل‌های فولادی گالوانیزه U، C و Z   تشکیل شده است اما کانکس‌ها اصولا از قوطی‌های صنعتی ۸۰*۸۰  و ۴۰*۸۰  ساخته می‌شوند.

    • طبق آیین نامه‌های سازه‌های فولاد سرد نورد، نشریه ۶۱۲ می‌توان تا پنج طبقه با سازه پیش ساخته LSF ال اس اف بنا ساخت. اما به علت ماهیت موقتی کانکس‌ها در کشور ما، این نوع سازه‌ها معمولا طبق اصول مهندسی سازه طراحی و اجرا نمی‌گردند و بعضا مشاهده شده از پروفیل‌های جدار نازک غیرصنعتی که جوش پذیری سازه ای ندارند در ساختار کانکس‌ها استفاده می‌شود.

    • طول عمر ساختمان‌ها با سازه پیش ساخته LSF ال اس اف به دلیل استحکام بالا و سایر خواص فولاد گالوانیزه (مانند خواص عایق حرارتی و صوتی و ضد آتش سوزی و …) به شرط ساخت اصولی حتی از سازه‌های فلزی و بتنی بالاتر است. (طول عمر بسیار بالاتر نسبت به کانکس‌ها)

    • شیوه ساخت ساختمان‌ها با سازه پیش ساخته LSF ال اس اف اصولا به این صورت است که قطعات ساخته شده در کارخانه در محل پروژه نصب و اجرا می‌گردد اما کل بنای سازه‌های کانکسی در کارخانه احداث شده و به محل پروژه حمل می‌گردد. البته نوعی از ساختمان‌ها به روش پیش ساخته LSF ال اس اف وجود دارد که کل بنا در کارخانه ساخته می‌شود که به آنها ساختمان‌های پیش ساخته مدولار گفته می‌شود.

    • در ابعاد و طرح ساختمان‌ها با سازه پیش ساخته LSF ال اس اف محدودیتی وجود ندارد اما در کانکس‌ها به علت لزوم حمل سازه به محل پروژه ، اصولا حداکثر ابعاد  ۱۲.۵*۲.۴  متر می‌باشد.

    • برای ساخت ساختمان‌ها به روش سازه پیش ساخته LSF ال اس اف، طبق نشریه ۶۱۲ سازمان مدیریت تا ۵ طبقه می‌توان ساخت. در حالیکه برای کانکس‌های مرسوم هیچ استانداری برای حداکثر طبقه وجود ندارد.

    • طبیعتا قیمت ساخت سازه به روش پیش ساخته LSF ال اس اف به علت ماهیت دائمی ساخت و کیفیت بالای محصول از کانکس‌ها بیشتر می‌باشد. (البته گاهی کانکس‌های مهندسی ساز قیمت بیشتری نسبت به سایر سازه‌ها دارد.)مقایسه‌ سازه LSF ال اس اف و کانکس

مقایسه سازه LSF ال اس اف و کانکس