خرداد 09 1401 ۰دیدگاه
مهاربند تسمه ای ال اس اف

مقایسه سازه ال اس اف (LSF) با سازه بتنی و فولادی

مقایسه سازه ال اس اف (LSF) با سازه بتنی و فولادی 

۱-   مقایسه از منظر ساختمان سازی صنعتی با ساختمان سازی  سنتی

برای مقایسه سازه ال اس اف (LSF) با سازه فولادی یا بتنی ابتدا باید با مفاهیم ساختمان سازی صنعتی و سنتی آشنا شویم؛ سازه ال اس اف(LSF) در دسته ساختمان سازی صنعتی قرار می گیرد، در حالیکه سازه های بتنی و فولادی در دسته ساختمان سازی سنتی.

در ساختمان سازی صنعتی، ساخت اعضای سازه ای و غیر سازه ای ساختمان به یاری فن آوری های نوین به صورت پیش ساخته، پیش مونتاژ و یا مدولار در کارخانه، با هدف بهبود کیفیت ساخت، افزایش سرعت ساخت و کاهش هزینه های ساخت انجام می شود. (ساخت و ساز قابل کنترل)

ال اس اف
ساختمان سازی صنعتی باLSF

ساختمان سازی صنعتی با ال اس اف

در طرف مقابل در ساختمان سازی سنتی، ساخت اعضای سازه ای و غیرسازه ای عموما در محل پروژه انجام می شود. در نتیجه کیفیت ساخت، سرعت احداث و هزینه های ساخت دستخوش عملکرد نیروهای اجرایی و شرایط آب و هوایی خواهد بود. (ساخت و ساز با کنترل محدود)

۱)      سازه صنعتی LSF

به عنوان مثال سازه LSF که جزء دسته ساختمان سازی صنعتی می باشد، بر اساس نقشه های معماری در نرم افزارهای پیشرفته  BIM طراحی و مدلسازی سازه ای می شود و سپس فایل ماشین از نرم افزار خروجی گرفته می شود و دستگاه تمام CNC سازه را کامل با تمام برشکاریها و سوراخکاری های لازم تولید می کند؛ اعضای LSF به صورت پیش ساخته، پانلی یا مدولار به محل پروژه حمل می گردند و در محل پروژه فقط عملیات نصب سازه ال اس اف را شاهد هستیم.

۲)      سازه سنتی بتن آرمه

به عنوان مثال سازه بتن آرمه را در نظر بگیرید؛ کلیه عملیات ساخت شامل برش، خم و بافتن آرماتورها در محل پروژه انجام می گیرد؛ در ادامه ابتدا آرماتوربندی ستونها را داریم، سپس قالب بندی ستونها و در ادامه بتن ریزی ستونها.

در گام بعدی، تخته گذاری زیر تیرها و چک زدن زیر آنها را داریم برای بافتن آرماتورهای تیرها و سپس قالب بندی تیرها و در ادامه تیرچه ریزی سقف و پس از آن چک زدن زیر تیرچه سقف ها و در نهایت بتن ریزی تیرها و سقف اتفاق می افتد. اگه توجه کرده باشید کلیه عملیات ساخت یک سازه بتنی در محل پروژه در حال انجام می باشد؛ این به معنای ساختمان سازی سنتی می باشد.

سنتی سازی
ساختمان سازی سنتی با بتن آرمه

۳)      سازه سنتی فولادی

در سازه فولادی هم تیرآهن و ورق ها از بازار آهن خریداری شده و به محل پروژه حمل می گردد. در آنجا جوشکار با ساختن شاسی جوشکاری اقدام به برشکاری ها و جوشکاری های لازم جهت ساخت مقاطع ستونها و تیرها مطابق نقشه ها می کند.

انجام کلیه عملیات مذکور در کارگاه ساختمانی به معنای ساختمان سازی سنتی می باشد. با این حال، اخیر در برخی کلان شهرها، به دلیل کاهش آلودگی های صوتی و افزایش کیفیت ساخت سازه های فولادی، اجرای در محل سازه های فولادی ممنوع شده و الزام می باشد که این سازه ها هم در کارخانه ساخته شوند؛ در این حالت ساخت اسکلت فلزی به حالت ساختمان سازی صنعتی متمایل می گردد.

مقایسه ال اس اف با فولاد
ساختمان سازی سنتی با سازه فولادی

۲-   مقایسه از منظر سیستم  باربر ثقلی و جانبی

سازه ال اس اف(LSF) از نظر سیستم باربر ثقلی، سیستم دیوار باربر می باشد، به این معنا که بارهای قائم توسط اعضای دیوارهای باربر تحمل می گردند؛ سیستم باربر جانبی سازه ال اس اف(LSF)، دیوارهای باربری هستند که توسط تسمه های فولادی یا صفحات پوششی فولادی یا تخته های چوبی جهت یافته مسلح شده و مانند دیوار برشی عمل می کنند، می باشد.

مهاربند تسمه ای ال اس اف
سیستم باربر سازه ال اس اف

سازه های بتنی و فولادی از نظر سیستم باربر ثقلی، سیستم قاب فضایی می باشند، به این معنا که بارهای قائم توسط قاب های فضایی تحمل می گردند. سیستم باربر جانبی سازه های بتنی و فولادی می تواند، قاب خمشی بتنی یا فولادی، قاب مهاربندی فولادی، دیوار برشی فولادی یا بتنی یا دوگانه باشد.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF
سیستم باربر سازه بتنی و فولادی

۳-   مقایسه از منظر عملیات ساختمانی

وقتی یک سازه ال اس اف(LSF) نصب می شود، چند عملیات ساختمانی همزمان با هم اتفاق می افتد.

  • اسکلت(LSF)
  • سازه سقف(LSF)
  • دیوارچینی(LSF)

 با اتمام نصب سازه ال اس اف (LSF) در واقع اسکلت سازه، سقف سازه ای و کلیه دیوارهای پیرامونی و داخلی همزمان احداث می شود؛ در صورتی که در سازه بتنی و فولادی اینگونه نیست.

 

LSF
LSFپکیجی از اسکلت، تیرچه سقف ودیوار

در سازه بتنی، اکیپ آرماتوربندی، اسکلت و سقف سازه را اجرا می کند و اکیپ بنا دیوارچینی ها را انجام می دهد.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF
اسکلت بتن آرمه

در اسکلت فلزی هم اینگونه است که جوشکار اسکلت را اجرا می کند، اکیپ اجرایی سقف بسته به نوع سقف، سقف را اجرا می کند و اکیپ بنا دیوارچینی ها را انجام می دهد.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF
اسکلت فولادی

توجه به موارد مذکور این قسمت، نشان دهنده این نکته است که هم سرعت اجرای بالاتری در سازه ال اس اف (LSF) شاهد هستیم و هم به جای سر و کار داشتن با ۳ اکیپ اجرایی با ۱ اکیپ اجرایی در ارتباط هستیم.

۴-   مقایسه از نظرطول عمــــر

عمر مفید یک سازه به مقاومت آن سازه در مقابل شرایط محیطی نامساعد، به طوریکه از استحکام آن کاسته نشود بستگی دارد.

پارامتر مهندسی که در تخمین عمر سازه ها مورد توجه می باشد، دوام می باشد. هر چه یک سازه در مقابل شرایط سخت محیطی و آب و هوایی دوام بیشتری داشته باشد، عمر طولانی تر دارد.

LSF سازه ای با دوام
LSF سازه ای با طول عمر بالا

سازه ال اس اف(LSF) به دلیل دارا بودن پوشش زینگ یا همان گالوانیزه بودن، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد؛ همچنین گالوانیزه شدن فولاد باعث افزایش مقاومت ال اس اف(LSF) در برابر حریق می گردد.

در صورت داشتن کوتینگ “روی” به میزان استاندارد، سازه ال اس اف(LSF) از دوام بسیار بالایی برخوردار می باشد به طوریکه عمر این سازه طی بررسی های تجربی و آزمایشگاهی بیش از ۶۰ سال تخمین زده شده است.

در سازه بتنی پارامتر تاثیر گذار در افزایش عمر آن محدود کردن ترک خوردگی و جلوگیری از رسیدن مواد آسیب زننده به میلگرد داخل بتن و جلوگیری از وقوع واکنش های نامناسب داخل خود بتن می باشد.

سازه فولادی هم با اجرای صحیح رنگ آمیزی روی آن مطابق استاندارد و همچنین آتش پاد کردن اسکلت، می توانیم تا حدود قابل قبولی عمر این سازه را افزایش دهیم.

۵-   مقایسه از نظر تعداد طبقات قابل احداث

مطابق نشریه ۶۱۲ سازمان مدیریت و برنامه کشور و همچنین استاندارد ۲۸۰۰ با سیستم ساختمانی ال اس اف (LSF) تا ۵ طبقه می توانیم ساختمان بسازیم.

در سازه بتنی و فولادی از نظر تعداد طبقات قابل احداث، محدودیتی وجود ندارد.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF
طبقات مجاز با LSF

۶-   مقایسه از نظر قیمت

سازه ال اس اف (LSF) یک سیستم ساختمانی دیوار باربر می باشد که از مجموعه اسکلت، سقف و دیوارها تشکیل می گردد. سازه بتنی یا فلزی تنها اسکلت ساختمان را شامل می شوند. برای مقایسه قیمت سازه ال اس اف با سازه بتنی یا فولادی می بایست هزینه مصالح و اجرای سقف و دیوارها را هم، به هزینه اسکلت فلزی و بتنی اضافه کرد، سپس با قیمت سازه ال اس اف قیاس انجام داد.

قیمت LSF
مقایسه قیمت LSF با سازه بتنی و فولادی

گروه مهندسی آسراکو  با توجه به نکات مزبور، برای مقایسه قیمت سازه ال اس اف(LSF) با سازه بتنی و فولادی، یک ساختمان دو طبقه به متراژ ۱۶۰مترمربع را به عنوان نمونه مطالعاتی مورد بررسی قرار داد. در بررسی صورت گرفته، قیمت سازه LSF تقریبا با سازه بتنی برابر می باشد ولی نسبت به سازه فولادی ۲۱% ارزان تر تمام می شود.