بهمن 19 1401 ۰دیدگاه
ال اس اف و آتش سوزی

مقاومت سازه ال اس اف LSF در برابر آتش

آتش سوزی یکی از مواردی است که در ساختمان ها باعث خرابی های زیادی می شود. آتش سوزی معمولا از اتصالی کابل های برق، یا نشت لوله های گاز به وجود می آید، آتش سوزی خرابی های زیادی را به بار می آورد که کمترین این خرابی ها، ذوب کردن فلزات به کار رفته در ساختمان ها است. آزمایش های متعدد آتش بر روی سیستم های فولادی سرد نورد (ال اس اف- LSF ) شامل سیستم های دیوار و کف در کشورهای مختلف  از جمله کشور خودمان صورت گرفته است. این سیستم ها توانسته اند مقاومت لازم در برابر آتش را تامین کنند. بدیهی است که هر چه ارتفاع ساختمان بیشتر و یا کاربری آن مهمتر باشد، به مقاومت بیشتری در برابر آتش نیاز خواهد بود که این به معنای استفاده از تمهیدات بیشتر محافظتی است.

ایجاد ساختمان های ایمن با سیستم سازه ای فولاد سرد نورد (ال اس اف-LSF) که تأمین کننده آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی فرد و جامعه باشد از اهـداف اصـلی مجموعه آسراکو است. هر ساختمانی، با هر نوع سیستم ساختمانی، باید به نحوی ساخته شود، که ضوابط و مقررات ایمنی در برابر آتش در آن رعایت شود.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

 به طور کلی چه انتظاراتی از عملکرد ساختمان ها برابر آتش باید داشت؟

۱-طراحی، ساخت و مجهز کردن ساختمان ها به سیستم های کشف و اعلام حریق به جهت اینکه ساکنین در مراحل اولیه آتش سوزی مطلع شوند تا بتوانند واکنش مناسبی نشان دهند.

۲- ساختمان ها باید برای مسیر های خروج امن، موثر و در دسترسی عادلانه برای تمامی ساکنین طراحی شوند.

۳-برای جلوگیری از گسترش داخلی و خارجی حریق باید موارد زیر رعایت شود :

الف-برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی در داخل ساختمان باید نازک کاری های داخلی در صورت قابل اشتعال بودن، شدت رهایش گرمای ناشی از سوختن آن ها قابل قبول باشد و در برابر پیشروی  سطحی شعله مقاومت لازم را دارا باشند همچنین استراکچر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که در صورت وقوع آتش سوزی، پایداری آن به مدت مناسبی حفظ شود، واحد های مستقل در برابر گسترش آتش سوزی از یک واحد به واحد دیگر مقاومت نماید، امکان پشروی پنهان آتش و دود در فضاهای نا پیدا  موجود در ساختمان وجود نداشته باشد و بازشو های نصب شده در داخل باید به طور مناسب محافظت شود، تا یکپارچگی دیوار در برابر حریق حفظ شود.

ب- دیوارهای خارجی باید در برابر پیشروی شعله های آتش بر روی دیوار و گسترش آتش سوزی از یک ساختمان به ساختمان دیگر، متناسب با ارتفاع، کاربری و موقعیت ساختمان مقاومت نمایند. برای این منظور لازم است دیوارهای خارجی ساختمان به گونه ای ساخته شوند که خطر افروزش آن ها، در صورت قرار گرفتن در معرض یک منبع حرارت بیرونی کم باشد و در صورت اشتعال، گرمای کمی آزاد کرده و پیشروی شعله بر روی سطوح آن ها محدود باشد. 

۴- هر ساختمان باید متناسب با نوع کاربری فضاها و ابعاد آن به سیستم های خاموش کننده دستی و خودکار مجهز باشد تا امکان خاموش کردن آتش در مراحل ابتدائی وجود داشته باشد تا از گسترش آتش جلوگیری کند.

۵-ساختمان ها باید به نحوی طراحی و ساخته شوند که تسهیلات لازم برای عملیات آتش سوزی فراهم باشد، همچنین باید راه های دسترسی کافی برای ورود به ساختمان وجود داشته باشد و فضا های زیر زمین در ساختمان باید به نحو مناسب به تجهیزات تهویه و تخلیه دود ناشی از آتش سوزی مجهز شده باشد.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

در ساختمان های ساخته شده با سیستم سازه ای فولاد سرد نورد (ال اس اف-LSF) چه الزاماتی باید رعایت شود؟

۱-عملیات گالوانیزه کردن، به عنوان اقتصادی ترین و موثر ترین راه حفاظت از فولاد محسوب می شود. تمام مصالحی که در ساخت و ساز سیستم های فولادی سرد نورد (ال اس اف-LSF) ، به خصوص ساختمان های مسکونی به کار می روند، باید به طور موثر، با پوشش گالوانیزه (روی با کوتینگ حداقل ۱۸۰گرم بر متر مربع) محافظت شوند.  

۱-رعایت الزامات درجه بندی در برابر آتش برای اجزای سازه ای فولاد سرد نورد  (ال اس اف-LSF)  اعم از : قاب های سازه ای، دیوار های باربر داخلی و خارجی، دیوار ها و جداکننده های  غیر باربر داخلی و خارجی، ساختار سقف شامل : تیر ها و تیرچه های تکیه گاهی، ساختار بام شامل تیرها و تیرچه های تکیه گاهی مطابق با  نشریه ۶۱۳

۲-استفاده از مصالح ساختمانی مجاز و مقاوم در برابر آتش مطابق با مبحث۵ مقررات ملی ساختمان

۳- دیوارهای خارجی باید دارای درجه مقاومت در برابر آتش بوده و بازشوهای آن ها در برابرآتش محافظت شده باشد.

۴- قرنیزها، پیش آمدگی های لبه، بالکن های بیرونی و دیگر قسمت های ساختمان که از سطح دیوار خارجی بیرون زده باشند، باید مطابق با الزامات نشریه ۶۱۳ رعایت شوند و همچنین پیش آمدگی های دیوار باید از مصالح غیرقابل سوختن باشند. 

۵- حداکثر مساحت بازشو های محافظت شده و محافظت نشده در دیوار خارجی هر طبقه، نباید بیش از مقدار مجاز  معین شده در نشریه ۶۱۳ بیشتر باشد.

۶- تعبیه دیوار جان پناه در بام در امتداد دیوارهای خارجی الزامی است. دیوار جان پناه باید درجه مقاومت در برابر آتش یکسانی با درجه مورد نیاز برای دیوار زیر آن داشته باشد.

۷- ایجاد و نصب دریچه های دسترسی درسقف هایی که دارای درجه بندی مقاومت در برابر آتش الزامی هستند.

۸- منافذ درون دیوارها یا سقف وکف ها که با درجه بندی مقاومت در برابر آتش که به علت نصب کانال ها و گشودگی های انتقال هوا ایجاد

شده اند، باید به وسیله دمپرهای ضد آتش محافظت شوند.

۹- درزهای موجود در داخل یا بین دیوارها، مجموعه های کف یا سقف- کف، مجموعه های بام یا سقف-بام باید به وسیله سیستم تایید شده درزبند مقاوم در برابر آتش محافظت شوند. 

۱۰- در جاهایی که کف یا مجموعه سقف- کف باید دارای مقاومت در برابر آتش باشد، درز یا فضای خالی ایجاد شده در محل تلاقی دیوار تیغه ای خارجی و مجموعه کف مزبور، باید با مصالح مورد تایید درزبندی شود تا از گسترش آتش سوزی بین طبقات و داخل ساختمان جلوگیری شود. چنین مصالحی باید به طور ایمن نصب شده و قادر به جلوگیری از عبور شعله و گازهای داغ باشند.

۱۱- مصالح مسدودکننده حریق باید در  محلهای تلاقی بین فضاهای پنهان دیوارهای ستونکی و فضاهای پنها ن افقی ایجاد شده توسط مجموعه- ای از خرپاها یا  تیرچه های سقف، و نیز در محل تلاقی بین هرگونه فضاهای پنهان قائم و افقی نظیر زیر طاق ها و جاهای مشابه نصب شود.

۱۲-استفاده از پانل های گچی در سیستم های فولادی سرد نورد (ال اس اف-LSF)  که به عنون یک جزء اصلی روی قاب فولادی نصب میشود، مهم ترین نقش را در تامین مقاومت سیستم سازه در برابر آتش دارد که لازم است الزامات اجرا و نصب آن مطابق با نشریه ۵۱۸ رعایت شود.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF