بهمن 04 1401 ۰دیدگاه
زلزله ال اس اف

مقاومت سازه ال اس اف(LSF) در برابر زلزله

کشور ما در پهنه ای لرزه خیز قرار گرفته و بیشتر شهر های ایران بر روی گسل یا در مجاورت گسل های فعال بنا شده اند.آسیب پذیری شهری در برابر زلزله، باعث شده است تا یکی از رویکردهای مورد توجه مدیریت بحران پرداختن به مسئله ایمن سازی شهرها و انجام اقدامات پیشگیرانه یا به اصطلاح مقاوم سازی  به منظور کاهش آسیب های ناشی از زلزله باشد. معرفی و بررسی روش هایی جهت بررسی آسیب پذیری سازه ها و مقاوم سازی آن ها و انتخاب رویکرد صحیح از جمله این اقدامات است.

زلزله ال اس اف

 

یکی از مهم ترین عناصر در تأثیر نیروی زلزله بر ساختمان، جرم و وزن ساختمان است، هر چه ساختمان سبک‌تر ساخته شود، رفتارش در برابر بارهای زلزله مناسب‌تر است.  مصالح استفاده‌شده در ساختمان‌ها علاوه بر سبکی باید انعطاف‌پذیر نیز باشند زیرا در این صورت دارای نقطه شکست بالا بوده و می‌توانند در مقابل هرگونه شوک لرزه‌ای مقاومت کنند. ساختمان های ال اس اف LSF بسیار سبک هستند، برای مقایسه وزن ساختمان های ال اس اف LSF یک ششم ساختمانهای بتنی و یک پنجم تا یک چهارم ساختمانهای فلزی است و از آنجایی که یک ساختمان هرچقدر سبک تر باشد نیروی کمتری را جذب می کند بنابراین در زمان وقوع زلزله کمترین آسیب را می بیند.

آسراکو

با توجه به اینکه کشور ما بر روی کمر بند زلزله ای فعال در جهان قرار دارد موضوع سبک سازی یا ضد زلزله کردن سازه ها برای کاهش خسارات و تلفات به روش های امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است .به دلیل سبکی سازه ال اس اف (LSF) و اجزای غیر سازه ای الحاقی، نیروهای زلزله کاهش چشمگیری خواهند داشت و در نتیجه از خسارات مالی و جانی  ناشی از وزن زیاد ساختمان کاسته خواهد شد.

سیستم سازه ال اس اف یا LSF یک سیستم از پیش طراحی شده و پیشرفته است که در ساخت ساختمان ها ، اداره ها ، ویلا ها و غیره کاربرد دارد. بلایایی طبیعی مثل سیل و زلزله در کمین هستند که همه ساله زندگی افراد زیادی را به خطر می‌اندازند ، بیشتر مرگ و میر های ناشی از زلزله به دلیل بار های مرده ساختمان است. اما بار های مرده چیست؟ بار های مرده همان مصالح کهنه و فرسوده است که در ساخت اپارتمان به کار رفته‌اند. اما ال اس اف(LSF) ها به خاطر یکپارچه بودن در ساخت و مصالح با کیفیتی که در آن ها به کار می‌رود این گونه خطرات را ندارند. از مزایای دیگر ال اس اف ها می‌توانه به ساخت سریع ، مصالح باکیفیت ، طراحی های زیبا ، صرفه جویی در وقت و انرژی ، قابل نصب در هر مکان و… اشاره کرد.

 

ال اس اف