تیر 21 1402 ۰دیدگاه
عایق حرارتی ال اس اف

عایق کاری حرارتی سازه ال اس اف LSF

مقدمه

 عایق کاری حرارتی سازه ال اس اف LSF از اهمیت بسیاری برخوردار است. امروزه در دنیا به دلیل افزایش بی رویه مصرف انرژی و همچنین محدود بودن منابع آن، در صنعت ساختمان سازی از جمله سازه ال اس اف LSF توجه ویژه ای به کم انرژی بودن ساختمان می شود.

انرژی مصرفی یک ساختمان شامل تمامی انرژی هایی که برای تولید مصالح، حمل، اجرا و همچنین انرژی ای که در طول دوره بهره برداری در آن ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، می شود و مسئله حائز اهمیت آن است که میزان عمده ی این انرژی مصرفی مربوط به انرژی مصرف شده در دوره بهره برداری می شود؛  به همین دلیل عایق کاری سازه ال اس اف LSF از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد.

بر همین اساس ساختمان ها در ایران به رده های انرژی EC (منطبق با اصول مندرج در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان)، EC+ (ساختمان کم انرژی)، EC++ (ساختمان بسیار کم انرژی) و ECNZ (ساختمان صفر انرژی) تقسیم بندی می شوند که برای یک سازه امتیاز ویژه ای محسوب می شود.

پس از پایان سفت کاری و اجرای اسکلت سازه ال اس اف LSF، عایق کاری سازه ال اس اف LSF، با هدف ایجاد عایقی برای محافظت از اجزای اصلی سازه در برابر عوامل محیطی، جلوگیری از اتلاف انرژی ساختمان، حفاظت از منابع محیط زیست با دستیابی به ساختمان سبز و همچنین ایجاد شرایطی برای رفاه ساکنین آن انجام می شود.

یکی از موارد عایق کاری سازه ال اس اف LSF، عایق کاری حرارتی سازه ال اس اف LSF  بوده که به منظور کاهش هدر رفت انرژی و همچنین در پی آن، مصرف کنترل شده و بهینه انرژی و برخورداری از امتیاز ساختمان کم انرژی می باشد.

در این مقاله به بررسی عایق حرارتی سازه ال اس اف LSF می پردازیم.

عایق کاری حرارتی سازه ال اس اف LSF
عایق کاری حرارتی سازه ال اس اف LSF
عایق کاری حرارتی سازه ال اس اف LSF

دیوار های سازه ال اس اف LSF به دلیل آنکه نسبت به سایر سازه های بتنی و فولادی دیگر، از ضخامت کمتری برخوردارند، دارای اینرسی حرارتی پایین تری بوده و حرارت و برودت راحت تر بین محیط خارجی و داخلی ساختمان مبادله می شود. در نتیجه انسان برای جبران این تبادل حرارتی و تامین آسایش و رفاه خود در محیط داخلی ساختمان به خصوص در گرم ترین و سرد ترین فصول سال، به سیستم های سرمایشی و گرمایشی قوی تر و یا بیشتری نیاز دارد. این مسئله هزینه های بالایی را جهت تهیه این سیستم ها و هزینه های مربوط به مصرف انرژی به ساکنین آن تحمیل می کند.

عایق حرارتی سازه ال اس اف LSF
عایق حرارتی سازه ال اس اف LSF
یکی از راه های بسیار کم هزینه و ساده برای جلوگیری از این تبادل حرارت و برودت، ایجاد عایق حرارتی سازه ال اس اف LSF می باشد.

از مزایای عایق بندی حرارتی سازه ال اس اف LSF می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. کاهش هدررفت و مصرف انرژی و برخورداری از عنوان ساختمان کم انرژی
    2. کاهش هزینه های مربوط به تامین سیستم های سرمایشی و گرمایشی
    3. کاهش چشم گیر هزینه های مربوط به مصرف انرژی در طول بهره برداری ساختمان
    4. تامین آسایش و رفاه ساکنین

  1.  اگرچه پروفیل های سازه ال اس اف LSF از ورق های سرد نورد شده با ضخامت کمتری نسبت به پروفیل های مورد استفاده در سازه های فولادی و بتنی می باشند اما به دلیل فواصل کمی (۴۵-۹۰ سانتی متر) که از یکدیگر دارند، در سازه ال اس اف LSF پل حرارتی ایجاد کرده و تاثیر به خصوصی در جریان همرفت حرارتی داشته و باید آن را در طراحی و انتخاب عایق حرارتی سازه ال اس اف LSF منظور کرد.

از عایق های حرارتی سازه ال اس اف LSF متداول و مجاز می توان به عایق حرارتی معدنی پشم سنگ و پشم شیشه و عایق حرارتی پلیمری پلی استایرن (EPS)، پلی وینیل کلراید (PVC) و اسفنج پلی یورتان یا پلی ایزوسیانورات مطابق استاندارد ملی ایران اشاره کرد.

لازم به ذکر است میزان انرژی مصرفی ساختمان دارای ضوابط و الزاماتی می باشد که در طراحی و اجرای عایق حرارتی سازه ال اس اف LSF باید رعایت شود.[۱]

عملکرد حرارتی اجزای سازه ال اس اف LSF (سازه اصلی همراه با پوشش ها، عایق بندی ها و سایر اجزای تشکیل دهنده سازه ال اس اف) باید میزان مصرف انرژی ساختمان و شرایط مطلوب آسایش حرارتی مورد انتظار ساکنین را برآورده کند.[۲]

بطور متداول عایق بندی سازه ال اس اف LSF بصورت عایق حرارتی میانی (بین صفحات داخلی و خارجی سازه ال اس اف LSF) استفاده می شود اما بسته به موقعیت و شرایط پروژه نیز می توان آن را به صورت عایق حرارتی میانی همراه با عایق حرارتی تکمیلی در یک طرف دیوار و یا عایق سینوسی اجرا کرد. شایان ذکر است که با رعایت نکات طراحی و اجرایی مربوط به آن، می توان عایق حرارتی سازه ال اس اف LSF را بدون افزایش بی رویه ضخامت دیوار اجرا کرده و نتیجه ی مطلوب را حاصل نمود.


[۱] مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

[۲] نشریه ۶۱۳ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر سازی

انواع اجرای عایق lsf

 

انواع اجرای عایق ال اس اف lsf

جمع بندی مطالب

سازه ال اس اف LSF علاوه بر امتیازات طراحی اصولی و فنی، برخورداری از صرفه اقتصادی و سایر مزیت هایی که دارد، با اجرای عایق حرارتی سازه ال اس اف LSF توجه ویژه ای به انرژی و توسعه پایدار داشته و از میزان مصرف انرژی در طول دوره بهره برداری کاسته است..