مرداد 15 1402 ۰دیدگاه
ساخت خانه‌های پیش ساخته LSF ال اس اف

مراحل ساخت خانه‌های پیش ساخته  LSF ال اس اف

   با توجه به مزایای زیادی که سازه LSF ال اس اف دارد از قبیل: افزایش سرعت ساخت (کاهش زمان ساخت) و بهره برداری و بازگشت سرمایه، کیفیت ساخت، دقت، بهره وری، به حداقل رساندن نیروی انسانی و مصالح سنتی، مقاومت مناسب در برابر زلزله، تاسیسات آسانتر، جابه‌جایی و حمل راحتتر، بازیافت مصالح و غیره، در حال حاضر سیستم نوین ساختمانی LSF ال اس اف به یکی از بهترین و پرکاربردترین سیستم‌های ساختمانی تبدیل شده است.

   سازه LSF ال اس اف از مقاطع فولادی جدار نازک که با استفاده از ورق‌های فولادی از روش سرد نورد شکل دهی می‌شوند، تشکیل شده است. تولید مقاطع سازه ال اس اف LSF با استفاده از روش رول فرمینگ Roll Forming در حجم بسیار بالا و با کیفیت مناسب انجام می‌گیرد. مقاطع فولادی جدار نازک سازه ال اس افLSF، سبک بوده و به راحتی قابل حمل می‌باشند.

   بخش‌های مختلف خانه‌های پیش ساخته  LSF ال اس اف به راحتی با استفاده از سایر اتصالات که اغلب به صورت پیش ساخته هستند مانند انواع پوشش های داخلی و خارجی ساختمان، در محل نصب می‌شوند. این عوامل موجب می‌گردد که عملیات ساخت با این سیستم بسیار سریع باشد.

   جدول زیر مراحل اجرای خانه پیش ساخته LSF ال اس اف را نشان می‌دهد. پس از آن در مورد هر یک از مراحل توضیح مختصری داده می‌شود.

نام مرحله متریال مورد استفاده – توضیحات
۱) اجرای فونداسیون شناژی میلگرد و بتن (فونداسیون نواری)
۲) اجرای اسکلت و تیغه چینی‌ها فولاد گالوانیزه سرد نورد شده LSF
۳) اجرای پوشش بیرونی سقف ورق ذوزنقه ای، ساندویچ پانل، شینگل، تایل کینگستون
۴) اجرای پوشش بیرونی نما فایبر سمنت بورد (پانل سیمانی الیاف دار)
۵) اجرای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی پیاده سازی این سیستم به صورت عبور از فضای خالی بین دیوارها می‌باشد.
۶) نصب عایق حرارتی و صوتی پشم سنگ یا پشم شیشه یا فوم
۷) نصب درب و پنجره‌ها UPVC، آلومینیومی، چوبی و …
۸) نصب پوشش های داخلی (دیوار و سقف) پانل گچی یا گچ برگ (کناف)
۹) عملیات نازک کاری مطابق با روش‌های روتین

مراحل ساخت خانه‌های پیش ساخته LSF ال اس افمراحل ساخت خانه‌های پیش ساخته LSF ال اس اف – آسراکو

۱. شالوده (پی یا زیرسازی)

   شالوده رایج برای سیستم ساختمانی پیش ساخته  LSF ال اس اف (قاب سبک فولادی سرد نورد شده) از نوع نواری و یا در صورت نیاز شالوده گسترده است. می‌توان جهت انتقال و توزیع نیروهای وارده از دیوارهای باربر به خاک از پی‌های نواری و پی‌های گسترده استفاده نمود. در پی‌های نواری جهت تامین بستر مناسب برای دیوارهای غیر باربر، معمولا از دال بتنی در کف استفاده می‌شود.

ساخت خانه‌های پیش ساخته LSF ال اس افشالوده خانه‌های پیش ساخته LSF ال اس اف – آسراکو

۲. اسکلت سازه ال اس اف LSF

   به دلیل گران شدن چوب و مطرح شدن مسائل زیست محیطی در صنعت ساختمان سازی سبب گردیده سیستم‌های نوین ساختمانی مانند ساخت با استفاده از ‌ سازه  LSF ال اس اف که خود از قطعات فولادی CFS از نوع گالوانیزه یا ضدزنگ می‌باشند، بکارگرفته شود.

   این نوع قطعات بر اساس شکل  به نام‌های قطعات باز، بسته موجود می‌باشند. این نوع قطعات پتانسیل مناسبی برای معماران و مهندسین مهیا نموده تا آنها دقیقا بتوانند قطعه مورد نظر خود را براساس نیازشان انتخاب نمایند.

   اتصالات اسکلتی سازه  LSF ال اس اف به سه صورت پیچ و مهره، جوشی و پیچ خودکار اجرا می‌گردد.

اسکلت سازه ال اس اف LSFاسکلت سازه ال اس اف LSF – آسراکو

۳. پوشش خارجی یا بیرونی سقف

   در صورتیکه سقف سازه LSF ال اس اف شیبدار یا اصطلاحا شیروانی باشد، از پوشش‌هایی نظیر ورق‌های رنگی شیروانی که به شکل‌های مختلف در بازار موجود می باشند، استفاده می‌گردد؛ مثل ورق رنگی شیروانی طرح ذوزنقه‌ای، طرح سفال، شادولاین.

   نوع دیگری از پوشش خارجی سقف که در کارهای صنعتی بسیار مورد توجه است، ساندویچ پانل می باشد. یکی از مزیت های سقف ساندویچ پانل این است که هم عایق حرارتی، هم صوتی و هم رطوبتی می‌باشد.

۴. پانل‌های پوششی خارجی (نمای دیوارهای پیرامونی)

   در سازه LSF ال اس اف علاوه بر امکان استفاده از مصالح سنتی به عنوان پوشش بیرونی نما می‌توان از سایر پوشش‌ها (عمدتاً) از پانلهای چوبی یا پانل‌های فایبرسمنت استفاده نمود.

فایبرسمنت بورد Fiber Cement Board یا صفحات پیش‌ساخته سیمانی الیاف‌دار یک محصول ساختمانی مقاوم و با دوام و ماندگاری بالا در برابر عوامل جوی و شرایط اقلیمی مختلف است.

فایبرسمنت بوردپانل‌های پوششی خارجی سازه LSF ال اس اف – آسراکو

۵. نصب درب و پنجره

   در سازه LSF ال اس اف، درب ها و پنجره ها  از انواع UPVC و آلومینیومی و چوبی و … در شکل ها و ابعاد مختلف تهیه می‌شود.

۶. پوشش های داخلی (پانل گچی)

   از پانل گچی عمدتا برای پوشش های داخلی سازه  LSF ال اس اف هم دیوار و هم سقف استفاده می‌شود. این صفحات دارای هسته گچی بوده و سطح آن با کاغذ مخصوص پوشانده شده است.     صفحات روکشدار گچی در چهار نوع تولید و عرضه می‌شود:

 

    • معمولی برای مصارف عمومی

    • مقاوم در برابر رطوبت  MR جهت اسـتفاده در فضاهای مرطوب

    • مقاوم در برابر حریق FR جهت استفاده در محل‌هایی که نیاز به محافظت در برابر حریق وجود دارد مانند پوشش ستون‌ها و تیرهای فولادی

    •   مقاوم در برابر حریق و رطوبت  FM جهت محافظت در برابر حریق در فضاهای مرطوب مانند دیوارهای تاسیساتی و یا موتورخانه‌ها

   نصب سریع و آسان جمله ویژگی‌های این سـاختار می‌باشد.

تخته گچی Gypsum Board در سازه ال اس اف LSFپوشش های داخلی سازه LSF ال اس اف – آسراکو

۷. اجرای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی

   اجرای تاسیسات الکتریکی و مکانیکی (الکتریکال و مکانیکال) سازه  LSF ال اس اف از جمله برق، آب، فاضلاب، گرمایش، سرمایش، تهویه و غیره در سازه LSF ال اس اف از طریق ایجاد سوراخکاری‌هایی که در مرحله فرم دادن ورق‌های فولادی و عبور از فضای خالی ایجاد می‌شود.

تاسیسات در سازه ال اس اف LSFتاسیسات مکانیکی سازه ال اس اف LSF – آسراکو

۸. نصب عایق حرارتی و صوتی

   برای تکمیل و عایق کاری سازه LSF ال اس اف می‌توان از پشم شیشه یا پشم سنگ برای دیوارها استفاده نمود.  پشم شیشه از الیاف بسیار نازک با انعطاف پذیری بالا تشکیل شده است. پشم شیشه با ابعاد، ضخامت و پوشش‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود.

اجزاء تشکیل دهنده ویلای پیش ساخته ال اس اف LSFعایق حرارتی و صوتی سازه LSF ال اس اف – آسراکو

۹. عملیات نازک کاری

   مرحله آخر در ساخت سازه با روش  LSF ال اس اف نازک‌کاری است. این مرحله پس از سفت‌کاری و تاسیسات ساختمان انجام می‌شود و مربوط به پوشش‌های ظاهری ساختمان می‌باشد. این مرحله خود شامل مراحلی نظیر عایق کاری، سنگ‌کاری و نقاشی و … است.

پیش ساخته LSF ال اس اف

پیش ساخته LSF ال اس افنازک کاری سازه LSF ال اس اف – آسراکو

جمع بندی

   هر یک از مراحل فوق الذکر در ساخت خانه‌های پیش ساخته LSF ال اس اف (مراحل سفت‌کاری و پیکره اصلی سازه و تاسیسات و مراحل نازک کاری و زیبا سازی) نیاز به دقت و مهارت خاص خود را دارد و در صورتی که به بهترین نحو انجام شود بر کیفیت و کارایی ساخت نهایی می‌افزاید.