مرداد 01 1402 ۰دیدگاه
سازه LSF ال اس اف-جنس، پوشش و روش‌های ساخت

سازه LSF ال اس اف – جنس، پوشش و روش‌های ساخت

   سازه LSF ال اس اف  از صفحات فولادی گالوانیزه ساخته شده است که به روش‌های سرد نورد و رول فرمینگ در کارخانه تولید می‌شود و بر اساس استفاده از اجزایی به نام‌های استاد  Stud و تراک  Track یا رانر  Runner شکل گرفته است.

   سازه LSF ال اس اف یا همان اسکلت فولادی سرد نورد یکی از سریع‌ترین فناوری‌های ساختمانی در حال رشد در جهان است. همانطور که صنعت رشد می‌کند، فناوری‌های جدیدی برای افزایش سرعت و کارایی شکل می‌گیرد. ساخت فولاد سرد یک سیستم پیشرفته و دقیق با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی است.

   مانند تمام فناوری‌های پیشرفته، استفاده از مواد با مشخصات صحیح ضروری است تا اطمینان حاصل شود که کل سیستم به طور موثر و مطابق طراحی عمل می‌کند. علاوه بر اهمیت انتخاب صحیح موارد به کار برده شده در سازهLSF ال اس اف، دانش، مهارت و تسلط  نیروی انسانی و تکنسین‌های تخصصی برای بهترین کیفیت محصول نهایی ضروری است.

سازه LSF ال اس اف-جنس، پوشش و روش‌های ساخت

   تا کنون بزرگترین تولید کننده و صادرکننده فولاد در جهان چین است. مواد خام مواد معدنی جدید به ورق های فولادی گالوانیزه با ضخامت هایی بین ۰.۹ میلی متر تا ۳.۲ میلی متر و با عرض های متفاوت تبدیل می‌شود تا پروفیل‌هایی با طول چند صد متری رول نورد شده را تشکیل دهند.

   از آنجایی که نواحی اصلی تحت تأثیر فرآیند شکل‌دهی سرد، گوشه‌ها هستند، این مناطق دارای خواص مکانیکی متفاوت از سایر مناطق مسطح خواهند بود. شکل ذیل تغییرات خواص مکانیکی را در امتداد سطح مقطع پروفیل U شکل نشان می دهد.

سازه LSF ال اس اف-جنس، پوشش و روش‌های ساختتأثیر شکل دهی سرد در خواص مکانیکی یک پروفیل U
  • گالوانیزه کردن  فولاد سازهLSF ال اس اف(حفاظت)

   گالوانیزه کردن فولاد سازه LSF ال اس اف، فرآیندی است که با افزودن فلز دیگری که کمتر در معرض خوردگی است یا مقاوم در برابر اکسیداسیون است، از فلزات خاصی در برابر خوردگی (اکسیداسیون) محافظت می‌‌کند. گالوانیزه کاری است که نه تنها از فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می‌کند، بلکه ظاهری درخشان و جذاب به آن می‌بخشد. به کمک این نوع حفاظت، این امکان وجود دارد که از فولاد حدود ۴۰ سال بدون تعمیر و نگهداری استفاده کرد.

در برخی مطالعات ذکر شده است که فولاد گالوانیزه می‌تواند عمری بین ۳۲۵ تا ۱۰۰۰ سال داشته باشد، مشروط بر اینکه نصاب‌ها از استانداردها و مقررات پیروی کنند.  در صورت استفاده از جوش، باید از رنگ اسپری گالوانیزه سرد استفاده شود، زیرا جوش این پوشش را از بین می‌برد.

  • فرآیند ساخت پروفیل‎های فولادی سازهLSF  ال اس اف

ورقه‌های فولادی سازه LSF ال اس اف معمولا در عرض های ۱.۰ یا ۱.۲۵ متر در کارخانجات ذوب آهن به صورت سرد تولید و در کارخانجات دیگری که مخصوص تولید پروفیل‌ها هستند  به صورت رولی و پرسی فرم داده می‌شوند و به اشکال مورد نظر در می‌آیند. معمول ترین ضخامت ورقه فولادی گالوانیزه شده قطعات از ۰.۹ میلی متر تا ۳.۰ میلی متر می‌باشد.

   فرق عمده بین قطعات فولاد گرم در مقایسه با فولاد فرم داده شده در حالت سرد، تنوع قطعات ساخته شده از فولاد فرم داده شده در حالت سرد می باشد. نوع قطعات به نام‌های قطعات باز می باشند. این نوع قطعات پتانسیل مناسبی برای معماران و مهندسین مهیا نموده تا آنها دقیقا بتوانند قطعه مورد نظر خود را براساس نیازشان انتخاب نمایند.

   قطعات سازه LSF ال اس اف در صنعت ساختمان معمولا از ورق فولادی گالوانیزه براساس استاندارد  BS     2989 تهیه و بکارگرفته می‌شد و در حال حاضر بر اساس استاندارد اروپایی در قاره اروپا  BS EN 10142 10147 تولید می‌شود. این استانداردها شامل اطلاعات ترکیب شیمایی، خواص مکانیکی، گواهینامه آزمایشات، نوع اندازه و ابعاد و اندازه تاب (رواداریها) را شامل می‌شود. برای تولید پروفیل‌های سازه LSF ال اس ف معمولا دو روش پرس بریک (ترمز فشاری) و رولینگ استفاده می‌شود.

سازه LSF ال اس اف-جنس، پوشش و روش‌های ساختسازه LSF ال اس اف-جنس، پوشش و روش‌های ساخت
  1. ترمز فشاری یا پریس بریک Press braking process

   قطعات با طولهای کوتاه و مقدار محدود را می‌توان به وسیله پرس فرم داده و یا خم کرد. این تکنیک معمولا برای قطعات ساده مثل نبشی و ناودانی و پروفیل سی شکل مناسب می‌باشد. سوراخکاری‌هایی نیز در مرحله فرم دادن ورق‌های فولادی انجام می‌شود که برای کارگذاری تاسیسات در بنا انجام می‌شود. روش ترمز فشاری یا پریس بریک عمدتاً برای تولید عناصر با سطح مقطع ساده تر U، Z یاL    استفاده می‌شود و برای تولید در مقیاس کوچک سودمندتر است و طول آنها از ۶ متر تجاوز نمی‌کند.

سازه LSF ال اس اف-جنس، پوشش و روش‌های ساختفرآیند ترمز فشاری

۲. رول فرمینگ Roll-Forming process

   فرآیندی است که بیشترین استفاده را در ساخت مقاطع سرد شکل دهی شده سازه LSF ال اس اف دارد، زیرا تقریباً ۱۰۰% اتوماتیک است و در تولید انبوه سودمندتر است. برای فرم دادن ورق فولادی آنها را به صورت نواری از بین یک سری غلتک‌ها عبور می‌دهند. این حرکت در بین غلتک‌ها سبب تغییر شکل ورق ها می‌شود و تعداد غلتک‌های بکار رفته بستگی به پیچیدگی قطعات دارند. این قطعات را قبل از عبور دادن در بین غلتک‌ها برش می‌دهند. این شیوه‌ی عمل معمولا در سطح بالا و با دقت بوسیله کامپیوتر کنترل می‌شود.

سازه LSF ال اس اف-جنس، پوشش و روش‌های ساختفرآیند رولینگ
  • مقاطع متداول فولاد در سازه LSF ال اس اف
سازه LSF ال اس اف-جنس، پوشش و روش‌های ساخترایج‌ترین شکل‌های مقطع

   مقاطع U و C شکل محبوب‌ترین برش‌های مقطع سازه LSF ال اس اف هستند. این دو مقطع اجزای اصلی دیوارهای باربر هستند که در آن مقاطع U به عنوان مسیرهایی که  مقاطع C در آنها قرار می‌گیرند، کاربرد دارند. پروفیل‌های C  شکل نیز اغلب برای ساخت تیرها، چه از جلو به جلو چه از پشت به پشت استفاده می‌شود.

سازه LSF ال اس اف-جنس، پوشش و روش‌های ساختمقاطع عرضی ساخته شده از جلو به جلو و پشت به پشت