تیر 18 1402 ۰دیدگاه
سازه ال اس اف LSF

سازه ال اس اف LSF– متریال، نحوه تولید و ساخت و انواع

مقدمه

سازه ال اس اف  LSFیکی از مدرن ترین سازه های مهندسی روز دنیا می باشد که علاوه بر عملکرد مطلوب سازه در مدت بهره برداری و در هنگام رخداد سوانح طبیعی از جمله زلزله و باد و همچنین داشتن توجیه اقتصادی، از سرعت تولید و اجرای بالایی برخوردار می باشد.

پروفیل های سازه ال اس اف LSF از جنس فولاد سرد نورد گالوانیزه (Galvanized Cold Formed Steel) می باشد.

به سازه های ال اس اف LSF سازه فولادی نورد سرد (Cold Rolled Steel Structure) نیز می گویند. همچنین به سازه ال اس اف LSF سازه فولادی سرد شکل دهی شده یا همان سی اف اس CSF (Cold Formed Steel) گفته می شود.

اگرچه تعداد پروفیل های به کار رفته در این سیستم ساختمانی بیشتر از سایر سیستم های ساختمانی می باشد، اما سازه ال اس اف LSF به کمک دانش و تکنولوژی روز و با کاهش ضخامت پروفیل ها، دارای وزن بسیار کمتری نسبت به سایر سازه های فولادی دارد. از این رو آنها را با نام سازه ال اس اف LSF (Light Steel Frame) یا قاب فولادی سبک یا قاب سبک فولادی یا سازه فلزی سبک می شناسند.

در این مقاله قصد داریم فرایند تولید و ساخت پروفیل های سازه ال اس اف LSF را معرفی کنیم.

سازه ال اس اف LSF

 

           ال اس اف

نحوه تولید پروفیل های سازه ال اس اف LSF

پروفیل های سازه ال اس اف LSF از ورق های فولادی سرد نور شده (Cold Rolled Steel) می باشند. اینکه چه تفاوتی بین ورق سرد نورد و گرم نورد وجود دارد در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

در روش نورد سرد، ورق های فولادی گرم نورد شده، توسط دستگاه نورد، در دمای محیط و یا نزدیک به آن، تحت فشار و کشش قرار گرفته تا ورق با ضخامت کمتر و سایر مشخصات فنی مانند افزایش سختی و مقاومت کششی حاصل گردد.

ورق های فولادی سرد نورد شده معمولاً سخت تر و مقاوم تر (در برابر شکستگی کششی و تغییر شکل) از ورق های فولادی گرم نورد شده استاندارد بوده و دارای سطحی صاف و یکدست و صیقلی می باشند. این ورق ها برای کاربرد های دقیق فنی و مواردی که ظرافت و زیبایی پروفیل ها دارای اهمیت می باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.
باید توجه داشت که روش نورد سرد فولاد، باعث ایجاد استرس درونی در مواد شده و باید قبل از برش، سنگ زنی و یا جوشکاری، از تنش آن کاسته شود.

سازه ال اس اف LSF

 

دستگاه نورد سرد ورق های سازه ال س اف LSF

ورق های فولادی بعد از فرایند نورد سرد و کاهش ضخامتشان، با تجهیزات و ماشین های هوشمند، به صورت سرد فرم دهی شده و پروفیل هایCSF (Cold Formed Steel) در اشکال C, U, Z  و یا سایر اشکال دیگر در محدوه ضخامت ۰.۳ تا ۶ میلی متر تولید می شوند.

سازه ال اس اف LSF

 

دستگاه شکل دهی سرد پروفیل های سازه ال اس افLSF

انواع سازه ال اس اف LSF

سازه فولادی سبک در دنیا به سازه ال اس اف  LSFشناخته می شود که در ایران  به دو سازه ال اس اف LSF کانادایی و سازه ال اس اف LSF نیوزلندی تقسیم بندی شده و تفاوت اصلی آنها در نحوه تولید می باشد. در سازه ال اس اف LSF کانادایی، مدلسازی، تحلیل و طراحی سازه ال اس اف LSF در محیط نرم افزار SAP2000 و مطابق استاندارد ۲۸۰۰ و نشریه ۶۱۲ مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن انجام گرفته و پس از آن، سازه به صورت شاخه های رانر (Runner) و استاد (Stud) بر حسب متر طول در کارخانه تولید شده و در محل اجرا، برشکاری و مونتاژ می گردد.

سازه ال اس اف LSF

 

طراحی سازه ال اس اف LSF کانادایی

در سازه ال اس اف LSF نیوزلندی، مدلسازی سازه ال اس اف LSF در محیط نرم افزار فریمکد FrameCad با تمامی جزئیات نظیر برش کاری ها، سوراخ کاری ها، پانچ ها و لیپ کات ها و همچنین با دقت بالا انجام گرفته و تحلیل و طراحی سازه ال اس اف LSF در محیط نرم افزار SAP2000 و مطابق استاندارد ۲۸۰۰ و نشریه ۶۱۲ مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن انجام می شود. پس از آن، سازه به صورت دیوار و خرپا، توسط دستگاه هوشمند سی ان سی CNC تولید و درکارخانه پک شده و در محل اجرا مونتاژ و سپس نصب می گردد. از مزیت های  سیستم ال اس اف نیوزلندی نسبت به سیستم ال اس اف  کانادایی، کیفیت ساخت، سرعت تولید و اجرای بالاتر آن می باشد؛ به همین دلیل در بین کارفرمایان و مجریان از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشد.

سازه ال اس اف LSF

 

طراحی سه بعدی سازه ال اس اف نیوزلندی در فریمکد FRAMECAD

جمع بندی مطالب

سازه ال اس اف LSF مانند تمام اختراعات و اکتشافات بشری، از رشد و تکامل تکنولوژی کمک گرفته تا بر مبنای دانش روز و به کارگیری بهینه منابع، سازه ای مستحکم و مقاوم برای بهره بری بشر باشد.