تیر 23 1402 ۰دیدگاه
انواع روش‌های ساخت سازه ال اس اف LSF

روش‌‌های ساخت سازه ال اس اف LSF

   نصب سازه ال اس اف LSF شامل مونتاژ اجزای سازه فولادی در محل است. جهت تکمیل فرایند مربوطه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ذیل اختصارا به انواع روش‌‌های ساخت سازه ال اس اف LSF پرداخته شده است.

۱. روش ساخت در محل سازه ال اس اف Stick construction – LSF

   در روش ساخت در محل سازه ال اس اف LSF، اعضای سازه ال اس اف LSF به طور گسسته شامل ستون‌ها، دیوارها، تیرچه‌ها، تیرها در محل مونتاژ می‌شوند و سپس روکش‌ها، پوشش‌های داخلی و سایر عناصر به آن‌ها چسبانده می‌شوند. در این روش ساخت سازه ال اس اف پروفایل‌ها معمولاً در کارخانه از پیش با ابعاد دقیق و همچنین با سوراخ های باز برای عبور تاسیسات برش داده می‌شود، اما اتصالات در محل با استفاده از پیچ های خودکار انجام می‌شود.

   مزایای اصلی روش ساخت در محل سازه ال اس اف LSF عبارتند از:

 

    • انجام تغییرات در محل

    • ساده بودن تکنیک ساخت و ساز

    • پیمانکار ملزم به داشتن کارخانه جهت ساختن سازه از قبل مانند روش‌های پانل سازی یا مدولار نیست

    • مقادیر زیادی از عناصر سازه‌ای را می توان در بارهای منفرد جای داد و حمل کرد  (حمل آسانتر)

    • ساخت سازه معمولاً به کار زیادی در محل ساخت و ساز نیاز دارد، با این حال می تواند در هنگام برخورد با سازه های پیچیده‌تر که در آن پیش ساخته راه حل مناسبی نیست، بسیار مفید باشد

انواع روش‌های ساخت سازه ال اس اف LSFروش ساخت در محل سازه ال اس اف LSF

۲. روش ساخت پانلی سازه ال اس اف Panel construction – LSF

   در روش ساخت پانلی سازه ال اس اف LSF به منظور کاهش زمان ساخت پانل‌های دیوار و کف و همچنین خرپاهای سقف را در کارخانه از پیش ساخته و سپس در محل مونتاژ می‌گردد. با توجه به اینکه این عناصر در کارخانه ساخته می‌شود دقت بالاتر با کاهش کاستی‌های احتمالی در پرداخت‌ها محسوس است. در این روش آماده سازی خوب برای مونتاژ سریع پانل ها ضروری است.

   بنابراین مزایای اصلی روش ساخت پانلی سازه ال اس اف LSF عبارت‌اند از:

 

    • سرعت بالاتر نصب ساختمان

    • کنترل کیفیت در تولید

    • به حداقل رساندن هزینه‌ها در محل

    • دقت هندسی بهتر  و قابلیت اطمینان بالاتر پانل‌ها و سایر اجزاء (زیرا پانل‌ها در یک محیط کنترل شده از پیش ساخته می‌شوند)

    • راندمان بالاتر در فرایند ساخت و ساز در محل

انواع روش‌های ساخت سازه ال اس اف LSFروش ساخت پانلی سازه ال اس اف LSF

۳. روش ساخت مدولار سازه ال اس اف Modular construction – LSF

   در روش مدولار سازه ال اس اف LSF، واحدهای به اصطلاح حجمی که در کارخانه از قبل ساخته شده و تمام اتصالات به درستی نصب شده و به محل تحویل داده منتقل می شوند. واحدها در کنار هم قرار می‌گیرند یا روی هم چیده می‌شوند تا به شکل نهایی مونتاژ شوند.

   در روش دیگر ساخت مدولار سازه ال اس اف LSF ماژول‌ها را می‌توان در ساختمان‌هایی که از قبل ساخته شده اند وارد کرد تا پارتیشن‌های از پیش ساخته شده ایجاد شود. این نوع ساخت و ساز به ویژه در مورد ساخت و ساز انبوه به دلیل صرفه جویی در مقیاس، کنترل کیفیت و ساخت و ساز سریع در محل محبوبیت پیدا کرده است.

انواع روش‌های ساخت سازه ال اس اف LSFروش ساخت مدولار سازه ال اس اف LSF

۴. روش ساخت طبقه‌ای سازه ال اس اف Platform Construction – LSF

   در روش پلت فرم یا سکو سازه ال اس اف LSF، دیوارها و کف‌ها به صورت متوالی (هر طبقه مجزا) ساخته می‌شوند و دیوارهای طبقات از نظر ساختاری پیوسته نیستند. در برخی از اشکال ساخت و ساز، بار از دیوارهای بالایی از طریق طبقات به دیوارهای پایینی منتقل می‌شود. این نوع ساخت و ساز عمدتا در ساختمان‌های مقیاس خانگی استفاده می‌شود.

انواع روش‌های ساخت سازه ال اس اف LSFروش ساخت طبقه‌ای

۵. روش ساخت ممتد سازه ال اس اف Balloon frame construction – LSF

   در روش ساخت ممتد یا بالون سازه ال اس اف LSF، پانل‌های دیواری معمولاً بسیار بزرگتر هستند. دیوارها در چند طبقه ساخته و نصب می‌شوند، سپس سقف طبقات اجرا می‌شوند (در بیش از یک طبقه پیوسته هستند) و طبقات به کنار دیوارها ثابت می‌شوند. بارهای دیوارهای بالا مستقیماً به دیوارهای پایین منتقل می‌شوند.

انواع روش‌های ساخت سازه ال اس اف LSFروش ساخت ممتد

   در ساخت سازه های ال اس اف LSF عمدتا از دو روش ساخت پلت فرم (سیستم قاب بندی طبقه ای) و روش بالن (سیستم قاب بندی دیواری ممتد) استفاده می‌شود.

کلمات کلیدی: ال اس اف، LSF، روش ساخت ال اس اف ، روش ساخت LSF، روش ساخت پلتفرم ال اس اف، روش ساخت بالون ال اس اف، روش اجرای ال اس اف، روش اجرای LSF، سازه فولادی سرد نورد سبک، قاب فولادی سبک، قاب سبک فولادی