شهریور 22 1402 ۰دیدگاه
تفاوت سازه lsf ال اس اف با سازه cfs سی اف اس

تفاوت سازه LSF ال اس اف با سازه CFS سی اف اس

مقدمه

 اکنون قصد داریم در این مقاله به بررسی تفاوت سازه LSF ال اس اف با سازه CFS سی اف اس بپردازیم. ما در مقالات اشتباهات رایج پیرامون سازه CFS سی اف اس و قاب خمشی CFS سی اف اس ویژه با اتصالات پیچ و مهره (CFS – SBMF) به طور کامل به معرفی کامل و صحیح سازه CFS سی اف اس پرداختیم. مقایسه ای میان سازه LSF ال اس اف و سازه ای که در ایران با نام سازه CFS سی اف اس شناخته می شود انجام می دهیم و شباهت ها و تفاوت های آنها را بیان کنیم.

سازه CFS سی اف اس

سازه ای که در ایران به اشتباه با نام سازه CFS سی اف اس شناخته می شود، سازه فولادی سرد نوردی (Cold-formed Steel) است که سیستم مقاوم باربر جانبی آن قاب خمشی ویژه با اتصالات پیچ و مهره (CFS – SBMF) می باشد. تفاوت سازه LSF ال اس اف با سازه CFS سی اف اس

سازه LSF ال اس اف

سازه LSF ال اس اف سازه فولادی سرد نوردی (Cold-formed Steel) می باشد که سیستم باربر جانبی آن دیوار حمال بوده و به دلیل پایین بودن وزن این نوع سازه نسبت به سایر سازه های فولادی، آن را سازه LSF ال اس اف یا قاب فولادی سبک (Light Steel Frame) می نامند. تفاوت سازه LSF ال اس اف با سازه CFS سی اف اس

 

تفاوت سازه LSF ال اس اف با سازه CFS سی اف اس
تفاوت سازه LSF ال اس اف با سازه CFS سی اف اس

 

تفاوت سازه LSF ال اس اف با سازه CFS سی اف اس و شباهت ها 

همانطور گفته شد جنس اسکلت هر دو سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) مقاطع فولادی سرد نورد CFS سی اف اس  (Cold-formed Steel)می باشد؛ این به آن معناست که برای تولید مقاطع به کار رفته در اسکلت سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF)، ورق های فولادی سرد نورد شده توسط دستگاه های نورد (Roll Forming) به صورت سرد (در دمای محیط) فرم دهی می شوند. تفاوت سازه LSF ال اس اف با سازه CFS سی اف اس

تفاوت ال اس اف با سی اف اس

تفاوت ال اس اف با سی اف اس

همچنین سطوح مقاطع هر دو سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) به منظور افزایش دوام و ایجاد مقاومت در برابر خوردگی ها و آسیب های ناشی از عوامل محیطی توسط پوششی از جنس زینک محافظت می شوند.

در سری نشریات استاندارد AISI انجمن آهن و فولاد آمریکا، نشریات استاندارد ASTM انجمن آزمایش و مواد آمریکا و همچنین نشریه شماره ۶۱۲ مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن از مجموعه استانداردها و آئین نامه های ساختمانی ایران الزامات و ضوابطی برای طراحی و اجرای سازه CFS سی اف اس (سازه فولادی سرد نورد) ارائه گردیده است.

در ادامه به بررسی تفاوت های اصلی میان سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) مطابق الزامات و ضوابط مندرج در استانداردهای ذکر شده می پردازیم.

تفاوت lsf با cfs

تفاوت lsf با cfs

حداکثر تعداد طبقات و حداکثر ارتفاع مجاز به ساخت سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF)

بر اساس الزامات فنی و سازه ای استانداردهای بین المللی و ملی، ساختمان سازی با سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) حداکثر تا یک طبقه و تا ارتفاع ۱۰.۷ متر از تراز پایه مجاز می باشد.[۱] ولیکن در ساختمان سازی با سازه LSF ال اس اف از نظر تعداد طبقه و ارتفاع سازه محدودیت کمتری داریم. سازه LSF ال اس اف مجاز به ساخت تا پنج طبقه و ارتفاع ۱۵ متر از تراز پایه می باشد. تفاوت سازه LSF ال اس اف با سازه CFS سی اف اس


[۱] AISI-S400

مقایسه ال اس اف با سی اف اس

مقایسه ال اس اف با سی اف اس

کاربری های سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF)

از کاربری های مجاز و متداول سازه LSF ال اس اف می توان به ویلا سازی، ساختمان سازی تا ۵ طبقه (با کاربری های اداری، مسکونی و تجاری)، ساخت سوله های سبک و متوسط و همچنین احداث اضافه طبقه بر روی سازه های موجود اشاره کرد.

سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) نیز با توجه به ضوابط فنی، حداکثر ارتفاع و تعداد طبقه مجاز به ساختی که دارد، برای کاربری هایی چون ساخت سوله های بزرگ (حتی با دهانه هایی بزرگتر از ۱۵ متر)، ویلا سازی های مدرن یک طبقه و احداث سازه های نیم طبقه مانند سکوهای فرودگاهی، سکوهای صنعتی و سکوهای نمایش یا کنسرت مناسب می باشد.

ضخامت پروفیل های مورد استفاده در سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF)

استانداردهای موجود برای طراحی سازه های فولادی سرد نورد به جهت تامین استحکام کافی و الزامات سازه ای، محدودیت هایی برای ضخامت مقاطع سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (Cold-formed Steel) درنظر گرفته اند. حداقل ضخامت تعیین شده شده برای مقاطع سازه LSF ال اس اف ۰.۴۵۵ میلی متر و حداکثر ضخامت آن ۳ میلی متر می باشد. همچنین حداقل ضخامت مقاطع سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) 2.67 میلی متر می باشد. در نظر داشته باشید مقادیر ذکر شده برای ضخامت فلز پایه مقاطع سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) و بدون احتساب ضخامت پوشش های محافظ می باشد.

مقایسه مقاطع lsf با cfs

مقایسه مقاطع ال اس اف با سی اف اس

سیستم مقاوم باربر ثقلی و سیستم مقاوم باربر جانبی سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF)

سازه LSF ال اس اف بارهای ثقلی وارده را با سیستم دیوار حمال و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) بارهای ثقلی را با سیستم قاب فضایی تحمل و به تکیه گاه منتقل می کنند.

در سازه LSF ال اس اف مقاومت در برابر بارهای جانبی مانند بار زلزله و بار باد توسط دیوارهای فولادی سرد نورد همراه با مهاربندهای تسمه ای قطری، دیوارهای برشی شامل دیوارهای فولادی سرد نورد پوشیده شده با صفحات فولادی یا سازه چوبی و یا دیوارهای برشی شامل دیوارهای فولادی سرد نورد پوشیده شده با پانل گچی و یا سیمان الیافی انجام می گیرد. اما برخلاف دیدگاه اشتباهی که متداولاً درباره سیستم مقاوم باربر جانبی سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) در ایران وجود دارد، سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) بارهای جانبی وارده را فقط و فقط از طریق سیستم قاب خمشی ویژه با اتصالات پیچ و مهره تحمل می کند.

تفاوت سازه ال اس اف با سازه سی اف اس

تفاوت سازه ال اس اف با سازه سی اف اس

شایان ذکر است که به دلیل تفاوت سختی ها و عملکردهای متفاوت هرگز نمی توان از سایر سیستم های مقاوم باربر جانبی در سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) بهره گرفت و درصورت نادیده گرفتن آن، به هنگام وقوع سوانح طبیعی خسارات و پیامدهای زیان بار آن نمایان می گردد.

اتصالات سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF)

اتصال اجزای اصلی سازه LSF ال اس اف به یکدیگر توسط پیچ خودکار و اتصال اجزای اصلی سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) توسط پیچ و مهره انجام می گیرد. شایان ذکر است که در سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) می توان از اتصالات جوشی نیز بهره گرفت اما می بایست تمامی الزامات و ضوابطی که در استاندارد AISI-S400 برای آن تعیین شده، رعایت گردد.

مقایسه اتصالات ال اس اف با سی اف اس

مقایسه اتصالات ال اس اف با سی اف اس

دیوار چینی LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF)

از مزیت های سازه LSF ال اس اف آن است که دیوارها جز اسکلت اصلی سازه می باشند. در نتیجه مرحله دیوار چینی سازه LSF ال اس اف همزمان با اجرای اسکلت سازه انجام می گردد و تنها نیازمند اجرای لایه های پوششی برای نمای داخلی و خارجی سازه می باشند. در مقابل، سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) تنها شامل قاب های فولادی سرد نورد بوده که پس از اجرای اسکلت آن، نیازمند یک مرحله دیوار چینی نیز خواهیم بود. از طرفی می توان این موضوع را جز مزیت های سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) دانست؛ چرا که طرح های معماری و دیوار چینی با مصالح مختلف را می توان با آن پیاده سازی کرد.

تفاوت سازه lsf با سازه Cfs

تفاوت سازه lsf با سازه cfs

سرعت اجرای کار سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF)

با توجه به ماهیت پیش ساخته تمامی اجزای سازه LSF ال اس اف و همچنین حذف شدن مرحله دیوار چینی از فرآیند اجرا، اجرای سازه LSF ال اس اف نسبت به سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) از سرعت بالاتر و کیفیت مطلوب تری برخوردار می باشد.

وزن سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF)

با توجه به آن که کشور ما پهنه ای لرزه خیز است، جرم سازه یکی از مهمترین پارامترها یک ساختمان به شمار می رود. چرا که نیروی زلزله رابطه مستقیمی با جرم سازه دارد و هرچه جرم سازه بیشتر باشد، وقوع پدیده زلزله آثار مخرب تری را به دنبال دارد.

اسکلت سازه LSF ال اس اف به دلیل آن که از مقاطعی با ضخامت کمتر نسبت به سایر سازه های فولادی تشکیل شده و همچنین به دلیل آن که دیوار چینی بنّایی ندارد، سازه LSF ال اس اف نسبت به سایر سازه ها از وزن کمتری برخوردار بوده و سازه ای سبک به شمار می رود. اما سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) به دلیل آن که در مراحل ساخت دیوار چینی بنّایی دارد، وزن بالاتری نسبت به سازه LSF ال اس اف دارد و به جرم مصالح به کار رفته در دیوار آن وابسته می باشد.

جمع بندی

سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) حاصل رشد دانش و تکنولوژی عرصه ساختمان سازی می باشند که بی شک امتیازات ویژه ای نسبت به سایر سازه های فولادی، بتنی و سنتی دارند. اما در مقایسه سازه LSF ال اس اف و سازه CFS سی اف اس (CFS – SBMF) با یکدیگر می توان گفت که هر کدام مزیت هایی منحصر به فرد خود را دارند و بسته به شرایط هر پروژه می توانند گزینه ی مناسبی برای ساخت باشند.

آسراکو طراح، تولید کننده و مجری سازه فولادی سبک

آسراکو طراح، سازنده و مجری تخصصی سازه های فولادی سبک (LSF ال اس اف و CFS سی اف اس)