تیر 29 1402 ۰دیدگاه
بخاربندی ال اس اف lsf هوابندی ال اس اف lsf تایوک

بخاربندی سازه ال اس اف LSF– هوابندی سازه ال اس اف LSF

مقدمه

یکی از مواردی که در عایق کاری سازه ال اس اف LSF از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بخاربندی سازه ال اس اف LSF و هوابندی سازه ال اس اف LSF می باشد.

رطوبت از عوامل محیطی ثاثیرگذار بر دوام سازه می باشد که با ایجاد پوسیدگی و یا خوردگی مصالح و پروفیل های به کار رفته در سازه ال اس اف LSF، باعث کاهش دوام سازه ال اس اف LSF می گردد. برای محدود کردن و جلوگیری از ورود هوای مرطوب به داخل ساختمان می توان از بخاربند ال اس اف LSF  بهره گرفت.

شایان ذکر است اهمیت بخاربندی در سازه تنها محدود به سازه ال اس اف LSF نبوده و در سایر ساختمان سازی های صنعتی (سازه های فولادی و بتنی) و ساختمان سازی سنتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و اگر به بخاربندی توجه نشود، سازه را در طول دوره بهره برداری به شدت آسیب پذیر می کند.

از موارد دیگر عایق کاری سازه ال اس اف LSF، هوابندی سازه ال اس اف LSF می باشد. انسان برای تامین سیستم تهویه طبیعی داخل ساختمان خود از جریان هوای محیط بیرون آن کمک گرفته می گیرد اما برقراری دائمی و غیر قابل کنترل جریان همرفت هوا میان محیط داخلی و بیرونی ساختمان برای او مطلوب نبوده و موجب بر هم زدن آسایش ساکنین ساختمان می شود.

همچنین جریان غیر قابل کنترل همرفت هوا باعث هدر رفت انرژی داخلی ساختمان شده و ساکنین ساختمان برای جبران این هدر رفت انرژی، از سیستم های گرمایشی و سرمایشی قوی تری در فصل های سرد و گرم سال استفاده می کنند که این موضوع افزایش هزینه های مربوط به سرانه مصرف انرژی را برای آنان در پی دارد.

برای جلوگیری از برقراری جریان غیر قابل کنترل همرفت هوا میان محیط داخل و خارجی سازه ال اس اف LSF و کاهش تلفات حرارتی تهویه ساختمان می توان از هوابندی سازه ال اس اف LSF بهره گرفت.

در این مقاله قصد داریم به بررسی بخاربندی سازه ال اس اف LSF و هوابندی سازه ال اس اف LSF بپردازیم.

بخاربندی سازه ال اس اف lsf 
هوابندی سازه ال اس اف lsf

بخاربندی سازه ال اس اف lsf هوابندی سازه ال اس اف lsf

بخاربندی سازه ال اس اف LSF

اگر چه پروفیل های به کار رفته در سازه ال اس اف LSF گالوانیزه بوده و در برابر خوردگی محافظت شده می باشند اما لازم است به منظور محافظت سازه ال اس اف LSF در برابر رطوبت و جلوگیری از ورود رطوبت و هوای مرطوب به محیط داخلی ساختمان، توجه ویژه ای به بخاربندی سازه ال اس اف LSF در مراحل ساخت سازه ال اس اف LSF شود.

اسکلت و سایر مصالح تشکیل دهنده سازه ال اس اف LSF به ویژه در شرایط جوی مرطوب مانند مناطق شمالی کشور با جذب بخار و رطوبت موجود در هوا به وسیله وقوع فرآیند میعان، دچار خوردگی و پوسیدگی شده و از دوام و استحکام سازه ال اس اف LSF می کاهد. رطوبت جذب شده توسط اجزای سازه، بستر خاکی یا سنگی و یا فونداسیون سازه ال اس اف LSF نیز شرایط رشد میکروارگانیسم ها و کپک ها را فراهم کرده و بهداشت محیطی ساختمان را به خطر می اندازد.

نکته قابل توجه آن است که با افزایش دما به هنگام وقوع پدیده آتش سوزی، رطوبت به دام افتاده در مصالح ساختمانی باعث رخداد عمل انفجار می شود و خطر و خسارات ناشی از آتش سوزی را افزایش می دهد. علاوه بر آن رطوبت بالای موجود در هوا در برخی مناطق کشور، عمل تنفس را دچار اختلال کرده و وجود هوای بسیار مرطوب در محیط داخلی ساختمان برای ساکنین مطلوب نمی باشد.

بخاربندی ال اس اف lsf هوابندی ال اس اف lsf تایوک
بخاربندی سازه ال اس اف lsf هوابندی سازه ال اس اف lsf

بخاربندی سازه ال اس اف LSF علاوه بر موارد گفته شده، به حفظ رطوبت بهینه محیط داخلی ساختمان نیز کمک کرده و از هزینه های مربوط به تجهیزات کنترل کننده رطوبت و هزینه های نگهداری سازه در طول دوره بهره برداری می کاهد.

به منظور بخاربندی سازه ال اس اف LSF، لایه ای پلیمری مانند ورقه پلی اتیلن در یک طرف یا در هر دو طرف عایق حرارتی سازه ال اس اف LSF بر سطح دیوار ال اس اف LSF قرار می گیرد. باید توجه داشت بافت لایه پلیمری پیوسته بوده و ضخامت آن باید به گونه ای باشد که در طی فرآیند اجرا و انبساط و انقباضات دچار پارگی نشود. این لایه  پلیمری باید در محل تلاقی اجزای سازه مانند دیوارها و یا سقف سازه ال اس اف LSF به  خوبی درزبندی شوند.[۱]


[۱] نشریه شماره ۵۵ سازمان مدیریت و برنامه کشور

هوابندی سازه ال اس اف LSF

سازه ال اس اف LSF به دلیل آنکه بصورت خشک (Dry Wall) اجرا شده و برای نصب اجزا و پوشش آن از ملات های تر استفاده نمی شود، به خوبی درز بندی نمی گردند. با وقوع پدیده چگالش، جریان همرفت هوا اتفاق می افتد و علاوه بر نشت حرارتی و مصرف بی رویه انرژی ساختمان، باعث کاهش عملکرد دیوار های سازه ال اس اف LSF شده و با رشد میکرو ارگانیسم ها، سلامت و رفاه ساکنین را تحت تاثیر قرار می دهد.[۲]

برای هوابندی سازه ال اس اف LSF، علاوه بر عایق بندی حرارتی سازه ال اس اف LSF یک لایه پلیمری نازک میان سازه ال اس اف LSF و پوشش سطح آن قرار گرفته و آن لایه با ایجاد همپوشانی میان درز های سازه ال اس اف LSF از عبور جریان هوا و نشت حرارتی جلوگیری می کند.


[۲] نشریه شماره ۶۱۳ سازمان مدیریت و برنامه کشور

بخاربندی ال اس اف lsf هوابندی ال اس اف lsf تایوک
بخاربندی سازه ال اس اف lsf هوابندی سازه ال اس اف lsf

جمع بندی مطالب

به منظور افزایش بازدهی ساختمان، کاهش سرانه مصرف انرژی و هدررفت آن و همچین کاهش هزینه های مربوطه به دوره بهره براری ساختمان، در طراحی و اجرای سازه ال اس اف LSF مطابق استانداردها و آئین نامه ها ضوابط و الزاماتی مقرر شدند که با اجرای بخاربندی سازه ال اس اف LSF و هوابندی سازه ال اس اف LSF آن اهداف محقق شده و شرایط آسایش و رفاه ساکنین ساختمان را فراهم می شود.

بخاربندی ال اس اف lsf هوابندی ال اس اف lsf تایوک
بخاربندی سازه ال اس اف lsf هوابندی سازه ال اس اف lsf