شهریور 13 1402 ۰دیدگاه
آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

سازه ال اس اف LSF  دوست دار محیط زیست

   از موضوعات مهم در ساخت و سازهای نوین از جمله ساخت و ساز با روش ال اس افLSF، طراحی ساختمان‌های پایدار با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از آن، به محیط زیست و صرفه جویی در منابع انرژی و منابع طبیعی است.

   ساخت و ساز با روش سازه ال اس اف LSF که نوعی ساخت و ساز فلزی محسوب می‎گردد در کنار صرفه جویی در استفاده از منابع طبیعی، یک ساخت پایدار (طول عمر بالا) و اقتصادی را فراهم می‌نماید. این طول عمر همراه با ارزش ذاتی دارایی که می تواند در پایان عمر، بازیافت یا استفاده مجدد شود به این معنی است که فولاد هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری است.

سازه ال اس اف LSF دوست دار محیط زیستآسراکو – سازه ال اس اف LSF دوست دار محیط زیست

   

سازندگان تا قبل از سال ۱۹۹۰ به دلیل اقتصادی نبودن بکارگیری فولاد در بخش ساختمان سازی، تمایلی به بکارگیری از فولاد نداشتند. اما سازندگان در دهه‌های اخیر برای حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی در بخش ساختمان، به راه حل های واحدی برای بکارگیری فولاد در بخش ساختمان سازی رسیدند. از آن جمله می‌توان از روش ساخت با سازه ال اس افLSF  که با استفاده از ورق های فولادی نازک فرم داده شده در حالت سرد  CFS تشکیل شده و با روش پیش ساخته انجام می‌شود، نام برد.

   در کشورهای پیشرفته به دلیل کارایی و کیفیت مناسب ساخت و سرعت بالا و مقاومت بالا در برابر زلزله سازه ال اس اف LSF ، این سیستم به سرعت جایگزین سیستم‌های سنتی ساخت مانند آجری، بلوک سیمانی و سنگی و سیستم‌های چوبی (بدلیل کمبود چوب و گرانی آن) گردید.

   اینکه گفته می‌شود سازه ال اس افLSF   دوست دار محیط زیست است از چندین منظر قابل بررسی می‌باشد که در این مقاله به این موضوع پرداخته می‌شود.

سازه ال اس اف LSF دوست دار محیط زیستسازه ال اس اف LSF دوست دار محیط زیست

 

آیا سازه ال اس اف LSF  دوست دار محیط زیست است؟

   استفاده از روش‌های نوین صنعتی ساخت مانند روش ساخت با سازه ال اس افLSF  برای حفاظت از محیط زیست، بسیار مهم و ضروری است. ساختمان‌های LSF در دنیا به عنوان ساختمان‌های دوست دار محیط زیست شناخته می‌گردد. این موضوع دلایل متفاوتی دارد و از زوایای مختلف قابل بررسی است که در ذیل به اختصار به آن می‌پردازیم.

  • سازه ال اس اف LSF  درمقایسه با ساخت و ساز‌های سنتی به دلیل پیش ساخته بودن مصالح، نخاله و پسماند کمتری تولید می کند. ساخت و سازهای غیر اصولی و انبوه با استفاده از مصالح ساختمانی سنتی با تنوع بالا باعث تولید و انباشت نخاله‌‌های ساختمانی که یکی از عوامل آلوده کننده‌ محیط زیست است، می‌گردد. (کاهش نخاله و آلودگی‌های ناشی از آن)
  • اصولا مواد و مصالح به کار رفته در سازه ال اس افLSF  ماهیت از پیش ساخته داشته، در نتیجه حین بهره برداری حداقل پرت مصالح را دارد. (صرفه جویی در مصالح)
  • اصولا در سازه ال اس افLSF   از مصالح تر (ملات ها) استفاده نمی‌شود و بیشتر از مصالح خشک و درایوال ها استفاده می‌شود. (صرفه جویی در مصرف آب)
  • مصالح به کار رفته در سازه ال اس اف LSF سبک بوده در نتیجه انرژی کمتری برای حمل و نقل آن لازم است. (صرفه جویی در مصرف انرژی)
  • بسیاری از مواد و مصالحی که برای ساخت ساختمان‌ها با سازه ال اس اف LSF به کار می‌رود، در پایان عمر ساختمان قابل بازگشت به طبیعت و یا قابل بازیافت است. این در حالی است که مصالح سنتی مانند بتن و آجر یا به طبیعت باز نمی‌گردند یا برای برگشت به طبیعت زمان بسیار طولانی لازم است.
  • به علت ساخت اصولی و با کیفیت بودن مصالح کاربردی در سازه ال اس اف LSF ، دیوارها، سقف و کف، در مقایسه با ساختمان‌های سنتی، انرژی سرمایشی و گرمایشی کمتری از دست می‌دهند و اتلاف انرژی کاهش می‌یابد.
سازه ال اس اف LSF دوست دار محیط زیستسازه ال اس اف LSF دوست دار محیط زیست

 

نتیجه گیری

   یکی از نگرانی‌های مهم بشر آلودگی‌های زیستی ناشی از ساخت و ساز است. صنعت ساختمان می‌تواند از طرق مختلف به محیط زیست آسیب برساند:

  • با اتلاف منابع تجدید ناپذیر مانند آب و خاک و غیره.
  • با تولید زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی
  • آلودگی‌های شیمیایی که از روند تولید مصالح ساختمانی ایجاد می‌شود.
  • حمل و نقل مصالح ساختمانی به محل‌های ساخت و آلودگی‌های گازی و ذرات معلقی که در هوا منتشر می‌گردد.

   مطالعات انجام گرفته بر روی روش‌های ساختمان سازی رایج در کشور در دهه‌های اخیر و رفتار سازه‌ای ساختمان‌ها هنگام وقوع زلزله بیانگر آن است که این صنعت از نظر کمی و کیفی با مشکلات زیادی همراه است.   به عنوان مثال عدم پایداری مناسب ساختمان‌های ساخته شده در برابر سوانح و بلایای طبیعی باعث ایجاد مشکلاتی برای محیط زیست می‌گردند.

   یکی از روش‌های مقابله با  آلودگی‌ها و مشکلات ناشی از ساخت و سازها، استفاده از سازه‌های استاندارد و مصالح ساختمانی دوست دار محیط زیست مانند سازه ال اس اف LSF است که موجب افزایش ارزش ساخت، حفاظت از منابع طبیعی و حفظ آن برای نسل‌های بعد، کاهش اثرات سوء بر محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، بهره‌وری بالاتر منابع انرژی و ارتقاء سطح بهداشت و سلامت جامعه می‌گردد.

سازه ال اس اف LSF دوست دار محیط زیست
سازه ال اس اف LSF دوست دار محیط زیستسازه ال اس اف LSF دوست دار محیط زیست