بهمن 06 1401 ۰دیدگاه
ال اس اف

ال اس اف نیوزلندی یا ال اس اف کانادایی (LSF نیوزلندی یا LSF کانادایی )

سازه LSF کانادایی (پروفیل) و روش نیوزلندی (CAD/CAM)

تفاوت عمده سازه ال اس اف کانادیی و نیوزلندی در نوع تولید سازه های آن می باشد.

سازه LSF کانادایی

سازه LSF کانادایی، سیستمی است که به صورت محاوره ای به این اسم، نامگذاری شده  است. در این سیستم ازسازه ال اس اف کلیه محاسبات سازه بر حسب فایل محاسبات SAP ، استاندارد ۲۸۰۰ زلزله ایران و نشریه شماره ۶۱۲ ” آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سبک سرد نورد (بخش سازه)” انجام می‌شود و به دلیل انجام محاسبات توسط مهندس محاسب دارای صلاحیت و وجود دفترچه محاسبات امکان دریافت پایان کار و سند وجود خواهد داشت. در سیستم کانادایی سازه به صورت شاخه های رانر و استاد طبق متر طول مورد نیاز تولید و در محل پروژه برشکاری و مونتاژ می گردد .

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

سازه LSF نیوزلندی

سازه LSF نیوزلندی چون اولین دستگاه های وارداتی که این سازه را تولید می کردند از کشور نیوزلند وارد شده بود، به این نام متداول شد. فن آوری به کار رفته در طراحی و تولید سازه ال اس اف نیوزلندی CAD/CAM است. یعنی طراحی و تولید سازه به کمک کامپیوتر. طراحی و تولید ساختمان LSF در این سیستم بسیار پیشرفته می باشد. در سیستم نیوزلندی سازه ها به صورت دیوار و خرپا با دستگاه سی ان سی تولید و به صورت پک شده به محل پروژه ارسال می گردند .  به طوری که ابتدا تمام طراحی سازه ساختمان توسط نرم افزارهایی که با دستگاه تولید کننده پروفیل سازگار می باشد، انجام شده سپس دستگاه تولید تمام برشکاری ها، سوراخکاریها، پانچها و لیپ کات ها را با دقت بالایی در اعضای فولادی سرد نورد ایجاد می کند. در نتیجه در محل ساخت، تنها مونتاژ اعضای سازه ای انجام می شود. سازه LSF نیوزلندی به این دلایل ذکر شده، از کیفیت ساخت و سرعت تولید بالایی برخوردار است. همچنین این مسئله باعث شده است که این سازه از محبوبیت بالایی در بین مجریان و کارفرمایان ایرانی برخوردار باشد. در این سیستم از آنجایی که همه محاسبات به صورت کامپیوتری انجام می‌شود قطعه اضافه ای در اسکلت ساختمان استفاده نشده و حتی با کمک ورق‌های کم ضخامت نیز می توان ساختمانی مستحکم تولید کرد که این کار به کاهش مصرف فولاد و کم شدن بار مرده ساختمان منجر می‌شود . چنانچه پی ساختمان مستحکم بوده و سازه ال اس اف موجود از استحکام لازم برخوردار باشد، به عبارتی پیش از ساخت به آن فکر شده باشد، امکان اضافه کردن طبقه به این نوع سازه وجود دارد . به دلیل مشخص بودن جای قطعات، نحوه گونیا شدن یا درگیری آن ها با یکدیگر بهبود یافته، سرعت ساخت بالاتر رفته و به فراخور آن نیروی انسانی کم مهارت‌تر نیز از پس مونتاژ آن برخواهند آمد .

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

سازه کانادایی بهتر است یا نیوزلندی ؟

سازه ال اس اف به روش کانادایی  مزیت های فن آوری CAD/CAM سیستم نیوزلندی را ندارد و دیگر آن اتوماسیون در طراحی، برشکاریها و سوراخ کاری ها به صورت هوشمندانه شاملش نمی شود.

سازه ال اس اف نیوزلندی به دلایل بالا، از کیفیت ساخت و سرعت تولید بالایی برخوردار می باشد. همچنین این مسئله باعث شده است که این سازه از محبوبیت بالایی در بین مجریان و کارفرمایان ایرانی برخوردار باشد.

در تولید سازه با روش کانادایی نرم افزارهای استفاده شده تنها ابعاد و ویژگی های قطعات را مشخص کرده و جزئیات نصب را به خود اپراتوران و نیروهای انسانی سپرده است. در نتیجه اینکه در چنین شرایطی به دلیل دخالت دادن سلیقه دست اندرکاران در برپایی سازه ال اس اف کانادایی، ضریب خطای انسانی افزایش یافته و اتصالات در نقاط بهینه  به طریقی ایده آل روی یکدیگر سوار نمی شوند . طبعاً با مشخص شدن محل دقیق اتصالات در روش نیوزلندی این خطاها به حداقل می‌رسند .

از برتری های سازه ال اس اف کانادایی نسبت به نیوزلندی این است که دستگاه فرمینگ کانادایی توانایی تولید پروفیل تا ضخامت حداکثر ۳ میلیمتر را دارد و مقاطع با ابعاد و اندازه متنوع تری را تولید می کند. در روش تولید سازه نیوزلندی حداکثر ضخامتی که می توان تولید پروفیل کرد ۱.۵ میلیمتر می باشد؛ همچنین با دستگاه های موجود در ایران حداکثر ارتفاع جان ۱۵ سانتیمتر و حداکثر عرض بال ۴ سانتیمتر می باشد.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

آسراکو- سازنده و طراح تخصصی سازه های فولادی سبک (ال اس اف-LSF)