مزایا و معایب سازه LSF ال اس اف

  صنعت ساخت و ساز بیش از پیش خواستار پیش ساخته سازی، صنعتی سازی، ارتقای کیفیت، سرعت، ایمنی و استحکام می باشد. ســازه LSF ال اس اف یا همان سازه فولادی سبک یا سازه فولادی سرد نورد گالوانیزه یا سازه CFS راه حلی برای این خواسته است. سازه LSF ال اس اف که از جنس فولاد سرد نورد شده است به سازندگان امکان ساخت بالاترین کیفیت، سریعترین گزینه ساخت و کمتـرین هزینه را می‌دهد. در این مقاله به مزایا و معایب سازه LSF ال اس اف می‌پردازیم.

سازه LSF ال اس اف- مزایا و معایب
سازه  ال اس اف- مزایا و معایب

 

مزایای سازه LSF ال اس اف

  1. سرعت ساخت و نصب بسیار بالا : به علت پیش ساخته بودن ماهیت سازه LSF ال اس اف و سایر منصوبات آن، سرعت اجرا و نصب بسیار بالایی دارد و در نتیجه سازندگان می‌توانند در کمترین زمان به ساخت مورد نظرشان دست یابند. سازندگان مصالح در کشورهای پیشرفته با هماهنگی با یکدیگر در تلاشند تا از الگوهای مدولار (الگوهایی که کلیه عملیات ساخت یک بنا در کارخانه ساخته می شود.) از سازه تا نازک کاری ساختمان پیروی کنند.
  2. بازگشت سرمایه : یکی از مزیت هایی که کارفرمایان را ترغیب به انتخاب سازه LSF ال اس اف می نماید این است که با توجه به سرعت بالای ساخت این سیستم ساختمانی و اتمام سریع پروژه، پروژه سریعا قابل بهره برداری می گردد.
  3. دادن پایانکار به سازه ال اس اف : مراجع صدور پروانه مثل شهرداری ها با توجه به شناخت سازه LSF ال اس اف به عنوان یک سیستم ساختمانی مهندسی، به ساختمان های ساخته شده با سازه LSF ال اس اف پایان کار می دهند.
  4. تاییدیه سازمان نظام مهندسی ساختمان : سازه LSF ال اس اف مورد تایید سازمان نظام مهندسی می باشد.
  5. کیفیت ساخت بسیار بالا : به علت تولید کارخانه‌ای مقاطع سازه LSF ال اس اف (در محیط کنترل شده) و استفاده از تجهیزات پیشرفته برای تولید قطعات و سایر منصوبات و اجرای این سیستم توسط نیروهای فنی و خبره، دقت و نظم ساخت بسیار بالا است و در نتیجه کیفیت ساخت بهتری را ارائه می‌دهد.

سازه LSF ال اس اف - مزایا و معایب
سازه ال اس اف – مزایا و معایب

۶. کاهش هزینه، قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن : سازه LSF ال اس اف به علت نیروی کار بسیار کمتر و عملیات اجرایی کمتر، به طور قابل توجه هزینه‌های عملیاتی ساختمان را کاهش می‌دهد.

۷. مقاومت بالا در برابر زلزله (سازه ضد زلزله!) : سازه LSF ال اس اف با اسکلت‌های فولادی قوی و سبک برای مقاومت در برابر زلزله طراحی شده‌اند که انرژی را از طریق اتصالات پیچ و مهره‌ای به سراسر سازه‌های اطراف توزیع می‌کند. ساختمان ال اس اف نسبت به ساختمان‌های فولادی و بتنی بسیار سبک می‌باشد؛ در عین حال ظرفیت تحمل بار نسبتاً بالا و رفتار سازه ای مناسب دارد. این ویژگی موجب مناسب بودن سازه LSF ال اس اف در مناطق زلزله خیر می‌شود.

۸. سبک بودن : یکی دیگر از مزایای سبکی سازه LSF ال اس اف  علاوه بر افزایش مقاومت این سازه در برابر زلزله، حمل و نصب راحت این سازه در زمان مونتاژ می باشد.

۹. ایمنی و استحکام :  در حین ساخت سازه‎های LSF ال اس اف در کارخانه‌ها به دقت نظارت می‌شوند تا از اتصالات مناسب بین سازه‌ها اطمینان حاصل شود. این اقدامات ایمنی باعث شده است که سازه های LSF از نظر ایمنی و قابلیت اطمینان شهرت جهانی داشته باشند. علاوه بر این، سازه‌های LSF ال اس اف بر اساس استانداردهای فعلی صنعت ساخت ‌و ساز ساخته می‌شوند.

۱۰. صرفه جویی در مصرف انرژی : به دلیل عایق بودن دیوارهای سازه LSF ال اس اف، تبادل انرژی با محیط بیرون کاهش یافته و این امر در دراز مدت موجب صرفه جویی قابل توجه در هزینه‌های حرارتی و برودتی ساختمان می‌شود.  

سازه LSF ال اس اف - مزایا و معایب
سازه ال اس اف – مزایا و معایب

۱۱. افزایش فضای مفید داخل : سازه LSF ال اس اف از پروفیل‌های فولادی سرد نورد شده نسبتا نازک تشکیل شده است، در نتیجه ضخامت دیوار سازه‌های LSF ال اس اف نسبت به روش‌های سنتی کمتر است و فضای داخلی مفید  بیشتری را می‌دهد.

۱۲. دوام بالا در برابر شرایط جوی سخت : فولاد به کار رفته در سازه LSF ال اس اف به دلیل گالوانیزه بودن، در برابر شرایط مختلف محیطی مقاوم و با دوام شده که موجب مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و رطوبت و شرایط مختلف اقلیمی می‌شود.

۱۳. حداقل بودن نخاله و ضایعات : ساخت و ساز به روش سازه LSF ال اس اف موجب به حداقل رساندن نخاله و ضایعات مصالح ساختمانی در حین عملیات اجرایی می‌گردد.

۱۴. قابلیت بازیافت : با پایان عمر یک ساختمان ساخته شده با سازه LSF ال اس اف، این سازه قابل بازیافت و برگشت مجدد به چرخه تولید و استفاده مجدد می باشد.  

۱۵. انعطاف پذیری با طرح های معماری پیچیده : نمای سازه LSF ال اس اف با سازه‌های سنتی نیز سازگار هستند و امکان استفاده از نماهای مختلف را در بیرون و دیوارهای داخلی فراهم می‌کند. برخی از مهندسان و کارفرمایان نا آشنا به اصول سازه LSF ال اس اف یا همان سازه‌های اسکلت فلزی سبک به اشتباه در نگاه اول تصور می‌کنند که این نوع سازه‌ها به دلیل شکل ساختاری که دارند با انواع معماری‌های بومی یا سبک‌های مختلف معماری سازگاری چندانی ندارند و نمی‌توان انعطاف پذیری بالای سازه‌های LSF ال اس اف را برای انواع سبک‌های معماری با هر سلیقه‌ای تصور کرد.

 انعطاف پذیری سازه ال اس اف در به تصویر کشیدن انواع سبک‌های معماری، پتانسیل انطباق پذیری سیستم ساختمانی ال اس اف را در پرداختن به تمام الگوها و ظرافت‌ها و زیبایی‌های سبک‌های مختلف معماری با بالاترین درجه نشان می‌دهد. به طوری که هیچ نقص و کاستی ای در اجرای هیچ یک از الگوهای مختلف سبک معماری با سازه ال اس اف وجود ندارد.

سازه LSF ال اس اف- مزایا و معایب
سازه ال اس اف- مزایا و معایب

۱۶. اجرای آسان تاسیسات : در سازه LSF ال اس اف به دلیل ایجاد مسیرهای (سوراخکاری) از قبل تعیین شده برای نصب تاسیسات مکانیکی و الکتریکی، اجرای تاسیسات و تعمیرات بعدی آن را آسانتر می‌کند.  

۱۷. مقاومت در برابر صوت و حریق : در سازه ال اس اف، دیوارها عایق حرارت، صدا و صوت (بسته به نوع طراحی و کاربرد) می‌باشند.

۱۸. سهولت در نگهداری و تعمیر: به دلیل اتصالات پیچی سازه ال اس اف، قابلیت دسترسی و  تغییر و تعمیر آسان تر وجود دارد  و موجب کاهش هزینه‌های نگه‌داری می‌شود.

۱۹. منعطف در ساخت انواع ابنیه : سازه ال اس اف بسته به نوع و شرایط پروژه از قبیل آپارتمان سازی، ویلاسازی، سوله سازی، وال پست و غیره قابلیت‌ اجرایی دارد.

۲۰. سازه ای برای انواع کاربری ها : برخی بر این باور هستند که سازه ال اس اف تنها یک ساختمان برای کاربری موقت (مثل کمپ های موقت برای زلزله زدگان) می باشد؛ در صورتی که اینطور نمی باشد. با سازه ال اس اف در دنیا بناهایی ساخته می شوند که بالای ۱۰۰ سال عمر مفید دارند.

۲۱. سازه مهندسی LSF ال اس اف  : سازه ال اس اف سازه ای است که در آن اصول و استانداردهای ساخت و ساز پایدار رعایت شده است.

۲۲. اضافه مقاومت سازه LSF ال اس اف : فرآیند نورد سرد باعث افزایش مقاومت سازه ال اس اف می شود.

سازه LSF ال اس اف - مزای و معایب
سازه ال اس اف – مزایا و معایب

معایب سازه LSF ال اس اف

۱. سازه ال اس اف برای نصب و اجرا به کارگران متخصص نیاز دارد و در این زمینه کمبود نیروی مجری متخصص وجود دارد.

۲. خطر ایجاد صدا در طول انبساط و انقباض سازه ال اس اف در صورت عدم اجرای صحیح وجود دارد.

۳. در طول دهانه تیرچه های حمال و همچنین در عرض پنجره ها در سازه ال اس اف، تحت شرایط بارگذاری سنگین گاهاً محدودیت هایی وجود دارد.

۴. سازه ال اس اف در مقایسه با سازه‌ی بتنی ظرفیت مقاومت در برابر آتش محدودتری دارد.

۵. حداکثر تعداد طبقاتی که با سازه ال اس اف می توان بنا کرد، ۵ طبقه می باشد.

سازه LSF ال اس اف - مزایا و معایب
سازه ال اس اف – مزایا و معایب

جمع بندی

   البته باید توجه داشت که مزیت هر پدیده‌ای در نوع خود قابل اندازه گیری است و هیچ پدیده‌ای منافع مطلق ندارد. همچنین همواره اصل عدم قطعیت در مورد آن جاری است و برای ارزیابی کارایی و بازدهی یک سیستم  باید معایب و مزایا در کنار هم سنجیده شود.

   سازه LSF ال اس اف با وجود چندین معایب در کنار مزایایی زیادی که دارد یک انتخاب عالی برای ساخت و ساز مقرون به صرفه و باکیفیت در پروژه های ساختمانی به خصوص در پروژه های اضافه طبقه، ویلاسازی تا ۳ طبقه، دیوار پانلی و وال پست  به حساب می‌آید.

سازه LSF ال اس اف - مزایا و معایب آسراکو
سازه ال اس اف – مزایا و معایب آسراکو

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.