مقایسه قیمت سازه LSF ال اس اف با سازه بتنی و فولادی

در این مطلب مقایسه ای بین قیمت سازه LSF ال اس اف با سازه بتنی (بتن آرمه) و فولادی (فلزی گرم نورد) انجام گرفته است. قیمت ها بر اساس، قیمت مصالح در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ می باشد؛ در زمان کنونی به دلیل افزایش ناگهانی قیمت دلار (حدود ۵۰%) طی دی ماه و بهمن ماه قیمت همه اجناس به خصوص آهن آلات افزایش چمشگیر پیدا کرد، به طوریکه برخی محصولات فولادی مثل ورق گالوانیزه، میلگرد و تیرآهن تا ۸۰%-۹۰% نیز افزایش قیمت داشته است.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

در این مقاله تلاش بر این بوده است، یک مقایسه قیمتی بین سازه ال اس اف LSF با سازه بتنی و فولادی برای یک مورد مطالعاتی مشخص، که ساختمانی ۲ طبقه با سقف تخت به متراژ زیر بنای کل ۱۶۰ مترمربع می باشد، انجام گیرد.

  1. واحد مسکونی ۲ طبقه (۱۶۰مترمربع)
  2. متراژ در هر طبقه ۸۰ مترمربع
  3. پارکینگ
  4. انباری
  5. دو خواب

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

برای اینکه مقایسه درستی بین اسکلت ال اس اف LSF با سازه بتنی و فولادی داشته باشیم، به این شرح معادل سازی کرده ایم؛ با توجه به اینکه وقتی اسکلت سازه LSF اجرا می گردد، هم زمان تیرچه و دیوارها هم از جنس فولاد سرد نورد گالوانیزه می باشند اجرا می گردند، در نتیجه برای مقایسه قیمت اسکلت LSF با اسکلت بتنی و فولادی می بایست تیرچه ریزی سقف (بدون میلگرد حرارتی و بتن روی آن) و دیوار چینی پیرامونی و داخلی (دیوارهای بیرونی ۱۵ سانتی و دیوارهای داخلی ۱۰ سانتی) به قیمت اسکلت بتنی و فولادی اضافه گردد تا مقایسه درستی بین LSF و سازه بتنی و فولادی داشته باشیم.

مقایسه LSF با سازه بتنی و فولادی

مقایسه قیمت LSF با بتن و فولاد

در این مطالعه سازه ها بر اساس مقررات ملی ساختمان طراحی و محاسبه شده اند، از نظر وزنی مهندسی بهینه شده و بعد از آن متره و برآورد مصالح انجام شده است.

فرضیات محلی: محل پروژه در استان تهران و یا البرز می باشد. برای مناطق شمالی کشور و ییلاقی با دسترسی محدود، هزینه هــا افزایش می یابد. در برخی شهرستان ها نیز می تواند هزینه ها کمتر نیز باشند.

فرضیات اسکلت ال اس اف LSF : ال اس اف نیوزلندی ساخته شده از ورق گالوانیزه امیرکبیر کاشان

فرضیات اسکلت بتن آرمه : اسکلت بتنی، تیرچه ها بتنی، پرکننده سقف یونولیت ۲۵ سانتی دانسیته ۱۲۰۰، دیوارهای پیرامونی و دور راه پله ۱۵ سانتی از بلوک لیکا و دیوارهای داخلی ۱۰ سانتی از بلوک لیکا، وال پست در حد معمولی

فرضیات اسکلت فولادی : اسکلت فولاد گرم نورد، سیستم مهار جانبی در یکطرف مهاربندی و طرف دیگر قاب خمشی متوسط، ساخت اسکلت در محل پروژه، تیرچه ها بتنی، پرکننده سقف یونولیت ۲۵ سانتی دانسیته ۱۲۰۰، دیوارهای پیرامونی و دور راه پله ۱۵ سانتی از بلوک لیکا و دیوارهای داخلی ۱۰ سانتی از بلوک لیکا، وال پست در حد معمولی

بعد از تهیه جدول متره و برآورد و سپس اثر دادن قیمت های روز مصالح (۱۴۰۱/۱۱/۲۷) نتایج به شرح جدول و نمودار زیر گردید:

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

با توجه به نتایج جدول و نمودار فوق نتایج زیر قابل استدلال می باشند:

    • قیمت سازه ال اس اف LSF حدود ۱۰% از سازه بتنی ارزان تر می باشد.

    • قیمت سازه ال اس اف LSF حدود۳۰% از سازه فولادی ارزان تر می باشد.

    • در سازه ال اس اف LSF هم زمان اسکلت، تیرچه ریزی و کلیه دیوار چینی های ساختمان همگی از جنس ال اس اف انجام می شود؛ این درحالی است که برای سازه بتنی، یک اکیپ اسکلت و سقف تیرچه ای را اجرا می کند و اکیپ بنا دیوارچینی ها را انجام می دهد و در سازه فولادی، یک اکیپ اسکلت فلزی را اجرا می کند، اکیپ دیگر تیرچه های سقف و اکیپ بنا دیوارچینی ها را انجام می دهد. در نتیجه در سازه ال اس اف LSF یک تیم اجرایی ۳ کار را انجام می دهد، در سازه بتنی دو تیم اجرایی ۳ کار را انجام می دهند و در اسکلت فولادی سه تیم اجرایی مختلف ۳ کار را انجام می دهند.

تذکر مهم که باید یادآوری کنیم این است که یکی از رقیبان قیمتی سازه ال اس اف LSF که بسیاری از کارفرمایان، سیستم ال اس اف LSF را با آن مقایسه قیمتی می کنند، سازه های غیر مهندسی می باشند که معمولا بدون نظارت درمناطق روستایی توسط برخی از بومیان غیر متخصص در آن مناطق اجرا می گردند. اساسا مقایسه قیمت سازه ال اس اف با آن دسته از ساخت و سازها صحیح نمی باشد.

در مقایسه دیگری، زمان اجرای این ساختمان ۲ طبقه ۱۶۰ متری مورد مقایسه با یکدیگر قرار گرفته است. در این مقایسه زمان اجرا از روی فونداسیون تا اتمام اسکلت، تیر ریزی سقف، اجرای والپست و دیوارچینی بیرونی و داخلی محاسبه شده است.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

با توجه به نتایج جدول و نمودار فوق نتایج زیر قابل استدلال می باشند:

    • سازه ال اس اف LSF سرعت اجرای آن بسیار بالاتر از سازه بتنی و فولادی می باشد.

    • یکی از دلایل سرعت بالای اجرای ال اس اف LSF این است که سه عملیات اجرایی متمایز در اسکلت بتنی و فولادی در یک عملیات توسط یک اکیپ اجرایی در سازه ال اس اف LSF انجام می شود.

    • یکی دیگر از دلایل سرعت اجرای بالای ال اس اف  LSF این است که بسیاری از عملیات سوراخکاری، برشکاری و جاپیچ گذاری ها توسط دستگاه های اتوماتیک فرمینگ از قبل در کارخانه انجام می گیرد و در نتیجه عملیات ساخت در محل پروژه نداریم.

در کل اگر بخواهیم از این مقاله نتیجه گیری کنیم، باید بگوییم سازه ال اس اف LSF ، قیمت تمام شده آن از سازه بتنی و فولادی ارزان تر تمام می شود. همچنین سرعت اجرای بالایی داشته و این امر منجر به بازگشت سرمایه سریعتر کارفرمایان می گردد. همچنین در فاز سازه ای کار شامل اسکلت، تیرچه ریزی و دیوار چینی اکیپ های کمتری حضور دارند و این به آرامش پروژه و سرعت پروژه کمک می کند.

آسراکو طراح،سازنده و مجری سازه های قاب فلزی سبک ال اس اف LSF

آسراکو با بیش از ۱۰ سابقه حرفه ای در طراحی، ساخت و اجرای سازه های نوین و پیش ساخته ال اس اف LSF آماده ارائه خدمات تخصصی به کارفرمایان محترم می باشد. جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید.